avatar

Cóm millorar una fotografia. Cas pràctic (les zones)

Aquest breu tutorial vol ser una introducció al tractament per zones d’una fotografia. El tractament per zones consisteix en modificar la lluminositat i contrast de zones definides de la imatge de forma selectiva.

Aquesta tècnica té dos avantatges: podem obtenir el màxim rendiment de la gama de tonal de la fotografia i, a més, podem recolzar l’expressió d’una determinada visió partint de la imatge inicial.

Encara que en principi farem servir el Photoshop, els conceptes són aplicables a qualsevol programa d’edició d’imatges amb eines de selecció bàsiques i possibilitat de modificar les corbes i nivells de lluminositat.

Podeu comentar, opinar sobre aquest tutorial i fer les vostres aportacions en aquest fil dels fòrums.

Aquesta fotografia serà l’espai de treball, el nostre punt de partida.

Índex

  1. Objectiu
  2. Consideracions prèvies
  3. Situació de partida
  4. Desenvolupament
  5. Resultat

Objectiu

Sovint quan un s’endinsa en un camp desconegut agraeix trobar alguna ajuda inicial o un cartell que indiqui una direcció, i com que no fa gaire que m’hi he trobat he pensat que a algú més li podrà ser interessant. Plantejaré una sèrie d’eines força senzilles però que cal anar practicant per dominar bé.

Consideracions prèvies

No es tracta de cap mètode únic. Pel poc que sé, en fotografia es pot arribar a objectius similars, per camins diferents. Es tracta simplement d’un mètode que jo he utilitzat, per aquest cas en concret, i que a mi m’ha servit.

He partit d’un arxiu TIFF de 16 bit, amb un histograma el màxim d’expandit possible, sense zones cremades. En PS treballo amb l’espai de color Adobe RGB a 16 bit i al final de tot, abans de publicar a internet passo a 8 bit i a sRGB. Tot té una explicació, però aquest fil no servirà per això.

Per veure detalls, cliqueu a sobre cada fotografia.

Situació de partida

Aquesta és la foto que surt del rawelador. Com dic, es tracta de tenir una imatge sense zones cremades i amb un histograma expandit.

Imatge de partida

Desenvolupament

Un cop carregada la imatge que surt de ACR o LIGHTROOM a PS o similar, he seleccionat amb l’eina llaç, a mà alçada i de forma ràpida tot el que no és cel i bosc. Un cop seleccionat, premo Q per passar a mode màscara ràpida, i he desenfocat la màscara (no pas la imatge) al voltant de 80 píxels. La cosa queda així:

Primera selecció

Torno a prémer Q per sortir del mode màscara de capa, és a dir, he tornat a mode normal. Ja tenim aquesta zona amb els límits difuminats perquè no es noti la selecció.

Ara hi treballem:

capa > nova capa d’ajustament > nivells > selecciono mode lluminositat (aquest punt és important, i si no es fa d’aquesta manera variarà el color de la zona treballada de forma incontrolable).

La filosofia és expandir l’histograma al màxim sense cremar, la qual cosa vol dir portar el trianglet blanc fins on comença l’àrea per la part dreta de l’histograma (és a dir l’arrossego cap a l’esquerra) i el trianglet negre el mateix, per l’esquerra (l’arrossego cap a la dreta). Amb això he augmentat el contrast d’aquesta zona. Si premo la tecla “Alt” mentre premo els trianglets blanc/negre de l’histograma, es mostren les zones cremades, si n’hi ha.

Ajustament de nivells

Seguidament, crearem una corba per ajustar la lluminositat i augmentar el contrast dels tons mitjos:

Ctrl+clic a sobre la miniatura de màscara de capa de la capa 1 > es torna a carregar la selecció de zona que acabem de treballar > capa > nova capa d’ajustament > corbes > mode lluminositat. En aquest cas, he manipulat la corba, que ha quedat d’aquesta manera:

Corba

Tot seguit, com que el cel trobo que queda massa clar, crearé una nova capa per aplicar-hi un degradat en mode subexposició lineal i tot seguit li variaré el color.

capa > nova > capa > selecciono mode subexposició lineal = es crea la nova capa

Selecciono l’eina degradat (de negre a blanc, però en aquest cas es podria haver triat qualsevol color, directament) > degradat lineal > mode normal > opacitat del 100%

El degradat físicament irà de la part superior de la foto fins la part més baixa del cel. El resultat és que quedarà molt fosc, per la qual cosa he disminuït l’opacitat de la capa fins al 59%, però això és a gust de “l’artista”.

Seguidament, he volgut variar el color de la zona degradada del cel. Per seleccionar aquesta zona he fet “ctrl+clic” en la miniatura de capa que acabo de treballar i tot seguit:

capa > nova capa d’ajustament > equilibri de color > i jugo amb els controls. En aquest cas els he deixat així:

Color cel

Tot seguit, amb el mateix mètode he “il·luminat la caseta” perquè agafi més protagonisme en la composició. He seleccionat a mà alçada i “grosso modo” la casa, he premut Q per anar a màscara ràpida, he desenfocat la selecció aproximadament 25 píxels, he sortit de màscara ràpida prement Q un altre cop, i he creat una nova capa d’ajustament de nivells per apujar la lluminositat i el contrast d’aquella zona.

A partir d’aquí, he pensat on volia centrar l’atenció de la foto, que bàsicament ha estat en la zona verda de prats i en la caseta, em el terç superior i central de la foto. He fet una selecció d’aquesta zona com sempre, amb l’eina llaç, a mà alçada i he passat a màscara ràpida per desenfocar la selecció.

Vinyeta central

Després, un cop surto de màscara ràpida, he creat una capa d’ajustament de nivells i he mogut el triangulet central cap a la dreta, la qual cosa implica baixar la lluminositat de la zona seleccionada. En aquest cas la zona seleccionada era com una vinyeta de la imatge, per enfosquir els contorns i centrar la mirada on he triat.

Seguidament, la següent capa que he creat ha estat per donar més lluminositat a aquesta zona central.

He fet Ctrl+clic en la miniatura de la màscara de capa que acabava de treballar, he anat al menú selecció > invertir (al menú de barres superior) i he fet el mateix procés, però en aquest cas, en lloc d’una capa d’ajustament de nivells he utilitzat una cap d’ajustament però de corba, també en mode lluminositat (sempre!).

Zona central

Com que arribat a aquest punt encara no estava prou content amb aquesta zona i volia que ressaltés més la part més clara dels prats, he seleccionat aquesta zona, i he fet una altra capa d’ajustament de nivells. Sempre es tracta del mateix, selecció a mà alçada i difuminació dels contorns de la selecció. Queda així, aquesta capa:

Ajustament nivells prats

Aquí ja dóna la sensació que està bastant com jo volia en un principi, però últimament m’agrada donar-li un toc final, fent això:

Creo una nova capa que és la combinació de totes les anteriors:
Clico a la vegada: Majúscules + control + Alt + n + e

Ara la duplico (Ctrl + j) i poso el mode de fusió a llum suau amb una opacitat del 30% (en aquesta fotografia he trobat que funciona bé aquest valor, però normalment de partida hi aplico un 20%)

Un cop fet això, torno a combinar totes les capes de la mateixa forma que acabo d’explicar i hi aplico un enfoc:

Filtre > enfocar > enfoc suau > valor de 100 i 1 píxel de radi (això depèn de cada foto).

Resultat

El resultat final és aquest:

Imatge final

Si el que vull és publicar a web, quan tinc la imatge final:

imatge > mode > 8 bit
edició > convertir perfil > s-RGB
arxiu > guardar per web > tamany d’imatge > restringir proporcions > mida 800 píxels de base (l’alçada en funció de l’amplada) > qualitat = bicúbica més enfocada i ajustament jpg al voltant de 70.

Finalment, només dir una altra vegada que res del que he utilitzat és nou, ni molt menys, i que es pot arribar a la mateixa foto per mètodes ben diferents. Més enllà de si la foto agrada o no, simplement s’ha tractat de donar a conèixer eines per a qui comença. Espero haver pogut ajudar a algú!

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris4 comentaris a “Cóm millorar una fotografia. Cas pràctic (les zones)”

  1. No sabríeu pas d’algun llibre/web per aprendre a fer anar el Photoshop partint de zero? Entenc el sistema de zones, el feia servir quan lo fotografia era analògica, però el PS em fa por…!

  2. Hola XEPE71. Doncs sí. A mi m’ha anat molt bé llegir a fons aquest llibre: Fotografía digital de alta calidad (4ª Edición) (Artual Ediciones) Precio unitario (unidad): € 51,92

    Hi ha força detractors, i el llibre no és pas econòmic, però és pas a pas, i si parteixes de 0, per a mi, va ser collonut. Simplement recomano que si vols treure-li’n el suc has de tenir temps per practicar, però també t’asseguro que notaràs millores importants en poc temps.

    Salut !

  3. Molt bon tutorial, a mi si que m’ha ajudat molt. Molt ben explicat

    Gràciessss…

  4. Ostres Atzu, quin tutorial més interessant. Se m’havia passat… com tants d’altres, que espero llegir aviat.
    Molt bon tutorial, he al·lucinat com has fet cobrar vida una captura com aquesta, sí senyor.
    Gràcies!