avatar

Obituari: Kodak retira la pel·lícula Kodachrome

Rodets de KodachromeLa que per a molts era la millor pel·lícula positiva fabricada per Kodak, Kodachrome, deixarà de ser fabricada després de 74 anys de la seva presentació, el llunyà any 1935. No va ser el primer rodet de color (altres com Gasparcolor duien un parell d’anys al carrer) però sí va ser el de major èxit per la seva viabilitat econòmica.

L’èxit de Kodachrome va permetre documentar la Segona Guerra Mundial en color. Aquesta pel·lícula va arribar a convertir-se en una icona de la fotografia química. Fins i tot Paul Simon li va dedicar una cançó el 1974.

El procés de fabricació d’aquesta emulsió era massa costós per al petit volum de facturació que li representava darrerament a la marca. La caiguda que patia en els últims anys la demanda d’aquesta diapositiva l’havia fet arribar fins al punt que no representava ni un trist 1% de la facturació de pel·lícules per a Kodak.

Amb l’entrada a l’era digital la mort de la pel·lícula era un fet que alguns preveien tot i que altres preferissin pensar el contrari. La dificultat per part dels mitjans de mantenir els dos sistemes de reproducció d’imatges (digital i químic) i la creixent qualitat i prestacions dels nous sistemes va condemnar la fotografia química, relegant-la a aplicacions molt concretes de la fotografia. Aquesta evolució va venir acompanyada de la paulatina reducció en el nombre de laboratoris de revelat i de l’increment de la quantitat mínima de rodets a les comandes de revelats (que havia arribat a ser de vàries desenes de rodets).

Totes aquestes mesures eren necessàries per a fer rendible el sistema… o potser per a acabar de reduir la demanda fins a límits absolutament no rendibles, no ho sabrem mai. Fins i tot s’havia arribat a l’extrem en què, avui en dia, només hi ha un laboratori a tot el món, a l’estat nord-americà de Kansas, que revela aquesta pel·lícula.

Aquest laboratori únic al món s’ha compromès a mantenir el seu servei fins al 2010, tot i que Kodak estima que, havent deixat de fabricar la pel·lícula Kodachrome, les existències s’esgotaran la tardor de 2009 si es manté el ritme de vendes actuals.

Kodachrome, que  s’havia convertit en un producte gens rendible, desapareix del catàleg d’una empresa el 70% dels guanys de la qual es deuen exclusivament a la fotografia digital. En el seu honor l’empresa li ha dedicat un tribut en forma de galeria amb moltes de les instantànies més destacades, entre elles, evidentment, la famosa portada del National Geographic, d’Steve McCurry.

Des d’Espai Fotogràfic us recomanem aquest conjunt de fotografies fetes les dècades dels 30 i 40 als Estats Units que mostren, en color, com era el país durant la Gran Depressió i la Segona Guerra Mundial.

 

Comentaris

No estan permesos els comentaris.