avatar

Joel Meyerowitz

Joel Meyerowitz, auto-retratNascut el 1938 a Nova York,  Joel Meyerowitz es va llicenciar en Belles Arts i va començar a treballar, ben jove,  com a director artístic d’una agencia de publicitat fins que, el 1962,  va decidir  dedicar-se exclusivament a la fotografia. En aquests inicis es va enamorar de la fotografia al carrer (street photography) amb un estil molt definit, a captar moments de la accelerada vida de la ciutat amb una càmera de 35mm.  inspirat per autors que admirava com Robert Frank i Cartier Bresson.

Poc a poc va canviar el petit format per una antiga càmera de plaques, de fusta, una  Deardorff, i així -a partir del 1976- la seva fotografia es decanta pel gran format i la reivindicació del color com a art i, juntament amb Stephen Shore i William Eggleston passa a ser un dels pioners en acostar la fotografia en color al nivell d’art que -en aquells moments- quedava reservat a les imatges en blanc i negre.  Va contribuir  decisivament a canviar la actitud del public enfront del color.  Una actitud que va passar de la reticència inicial a la acceptació en un període relativament curt de temps.

Red Interior 1977El tractament pur del color, la composició cuidada i l’equilibri cromàtic son les principals característiques de la seva obra. La utilització del color no pas com a element de luxe d’una nova tècnica fotogràfica que s’anava perfeccionant, si no com un element més de la imatge, dins un llenguatge nou -el del color- que es començava a veure en les galeries d’art.

Un dels seus primers llibres Cape Light publicat el 1979 està considerat com un clàssic de la fotografia en color i, des de la seva primera edició, els exemplars venuts sobrepassen el nombre de 100.000. Un èxit que també comparteix amb les exposicions i guardons rebuts durant la seva carrera.

Paris 1967Un dels treballs més recents i coneguts és Aftermath, una recopilació d’imatges que va dur a terme durant 9 mesos dins la Zona Zero a Nova York després de l’atemptat a les Torres Bessones que reflecteixen la fi d’un espai arquitectònic, un munt de runes de metall i formigó barrejat amb deixalles, foc i pols. Un reportatge que va aconseguir gracies a la seva insistència ja que, d’entrada, les autoritats varen prohibir la presència de qualsevol mena de càmeres al recinte en un bloqueig que Meyerowitz va salvar finalment gracies a un passi que li va oferir un empleat del departament de parcs i jardins -de l’ajuntament de la ciutat-  amb la condició que intentés passar totalment desapercebut.

Smoke in sunlightLa seva bibliografia inclou altres treballs que podeu seguir a la seva web i dels que cal destacar -a part dels que ja hem comentat-  els següents:

  • 1977 – St. Louis & The Arch
  • 1978 – Empire State Series
  • 1980 – Portrait Redheads
  • 1984 – Spain

També hi ha varies monografies i col·laboracions  seves en d’altres publicacions.

Una de les seves frases més reveladores:

Portar sempre la càmera és com tenir un passi per al imprevist

 

Comentaris

Font RSS dels comentarisUn comentari a “Joel Meyerowitz”

  1. Avui en dia s’entén molt més per Snap Shots aquest afegit web que serveix perquè els link de text de les pàgines web mostrin informacions addicionals dels llocs que estàs enllaçant, com una fotografia del lloc, el seu canal RSS de novetats o una breu descripció del contingut enllaçat.
    És un servei gratuït que pot decorar d’una manera dinàmica les pàgines oferint contingut d’utilitat per als visitants. Bàsicament consisteix en una capa flotant que apareix quan el visitant es posiciona sobre dels enllaços, que d’aquí mostra alguns continguts de la URL a la que va dirigit l’enllaç.
    Més aviat hi ha un moviment o corrent d’antipatia cap a l’ús d’aquests globus informatius. Tindrem de pensar un altre nom per a l’exercici de carrer. Salutacions!!