avatar

La Gestió del color (I), per Joan Boira

Aquest és el primer de dos articles dedicats al tema de la gestió del color en fotografia digital. Aquest és un aspecte força tècnic, complex i aspre, però el seu coneixement i domini ha esdevingut imprescindible per obtenir imatges de qualitat. Aquesta problemàtica és fa especialment crítica alhora de reproduir les nostres fotografies sobre un suport físic, en forma de copies impreses, o senzillament si volem garantir la fidel reproducció dels colors originals de l’escena.

Volem agrair a en Joan Boira la seva generositat al oferir-nos la possibilitat de traduir al català i publicar els seus texts. En Joan és assessor tècnic per fotògrafs i es dedica a la formació en fotografia des del 2002. En Joan està especialitzat en donar cursos i tallers sobre calibratge del color de pantalles i impressores, sobre programes de tractament fotogràfic com Adobe Photoshop i Lightroom, així com en l’assessorament per l’optimització d’equips i flux de treball.

Us convidem doncs a llegir amb atenció aquest primer article sobre gestió del color. Esperem que en tragueu molt profit!

Gestió del color. Concepte.

La gestió de color és el sistema per mantenir i preveure, amb uns marges tolerables, les propietats d’una imatge des de l’entrada (presa) passant per la visualització (pantalla) i arribant a la sortida (impressió).

Tots els dispositius de captació, visualització i impressió que es dediquin a reproduir imatges amb precisió han d’estar calibrats i utilitzar un perfil personalitzat. El calibratge és un procés d’ajust del dispositiu perquè aquest representi les imatges de la forma més neutra possible i traient la màxima gamma de densitat possible.
A partir d’una calibratge precisa aconseguirem un punt de partida a partir del qual podrem realitzar la generació del seu perfil.

El perfil és un arxiu que descriu el comportament del dispositiu, en les condicions de la llum, tintes, paper, etc., Indicant quines són les característiques de reproducció del color, i els límits que aquest pot representar. El procés de perfilat analitza els valors de color que representa el dispositiu, a través d’unes mostres de color i densitat, i els relaciona amb els que teòricament hauria de representar, descrivint el comportament d’aquest dispositiu.

El perfil descriu el comportament del dispositiu en el moment de la seva creació. Si varia el calibratge, ajust, comportament o condicions en què es va crear … el perfil ja no és vàlid, perquè deixa de ser precís.

Un correcte procés de calibratge i perfilat garanteix el millor comportament del dispositiu. El que no vol dir que dos dispositius del mateix tipus es comportin exactament igual. La finalitat és que la reproducció de les imatges sigui de la manera més fidel possible i representant la màxima gamma de l’espectre.

Gestió del color, per Joan Boira

Proces de calibratge i perfilat per càmeres

Amb una carta de color podrem crear un perfil de les condicions de llum actualsLa gestió de color pot ser un cercle tancat, des de la presa o adquisició de la imatge passant per la visualització en el monitor i arribant fins a la còpia impresa. La creació d’un flux de treball complet comença creant un perfil de color a la presa, per la qual cosa hem de començar preparant la il·luminació.

Per incloure la captura en el procés haurem de fer un perfil de color a partir d’una fotografia d’una carta de color a les condicions de llum que tingui la sessió a realitzar. No servint el resultat si canviem d’escena o de tipus de llum. Hem de tenir molta cura, ja que és molt important que sigui uniforme en tota la superfície de la carta de color, per aconseguir un perfil precís de les condicions de llum de la sessió actual. Si la llum no és uniforme donarem una falsa informació de densitats, que el programari de perfilat interpretarà erròniament.

També cal tenir en compte que només podem treballar amb un sol tipus de llum, ja que si treballem amb llum creuada (per exemple, flaix i tungstè) els resultats no seran fiables. En aquest cas és millor fer el perfilat escollint la llum principal i apagant l’altra font de llum. Un cop tinguem la foto per realitzar el perfil, podem afegir les altres llums de diferent temperatura de color.

Passos a seguir

Col·locar la carta de color a l’escena. És recomanable incloure una escala de grisos per avaluar si la presa està correctament exposada en els seus valors més extrems. Aquí es pot utilitzar la carta de QP Card.

  1. Col·locar la càmera perpendicular al pla de la carta de color.
  2. Fer un balanç de color, podem usar la carta gris de BasICColor o un Calicube o SpyderCube.
  3. Realitzar la presa.
  4. Revisar l’exposició a la pantalla de l’ordinador.
  5. Fer servir un programari de perfilat per a càmeres digitals i generar el perfil de color de la càmera digital en aquesta condició de llum.

Material necessari

Programari per generar perfils de càmera:

  • Input, de BasICColor DCAM.
  • Photo Retouch Pro, de Binuscan (Programari per a Mac).
  • Profile Maker, de X-Rite.

Tipus de plantilles per calibrar càmeres:

  • ColorChecker Passport de X-Rite, amb el programari Adobe ® Imaging inclòs.
  • Color Checker, de X-Rite.
  • Color Checker DC, de X-Rite.
  • DCAM Target, BasICColor.

Eines per fer un bon balanç de color:

  • Carta amb gris neutre (Grey Card), de BasICColor.
  • Cubs Calicube (BasICColor) i SpyderCube, de DataColor.
  • Escala de grisos (QP Card).

 

Comentaris

Font RSS dels comentarisUn comentari a “La Gestió del color (I), per Joan Boira”

  1. Aquest tema és molt interessant, ja espero el següent capítol !