avatar

Sort preserva la memòria del Pirineu

Tríptic de l'exposicióDurant molts anys, al poble de Sort, al Pallars, només va haver-hi un sol fotògraf. O una sola fotògrafa. Eren el llinatge format per Leonardo Vives, l’iniciador, Maties Rafel, el seu cunyat i continuador i, des de 1944, Roser Rafel, filla d’aquest darrer i coneguda popularment com a “Roser de Maties”.

Tota una família dedicada a la fotografia professional, especialment als retrats,  però que també recolliren imatges de la vida quotidiana d’aquell país pirinenc. I que guardaren un patrimoni fotogràfic format per més de quaranta-mil imatges positivades, negatius i plaques de vidre.

Darrerament, aquest llinatge ha estat notícia per dos motius: la cessió del fons a l’Arxiu Comarcal del Pallars Sobirà, per part de la pròpia Roser Rafel, i l’organització d’una exposició sobre aquest fons, que s’inaugura avui divendres, al mateix arxiu.

Els grans arxius fotogràfics que han sortit darrerament als mitjans de comunicació ho han fet per motius més aviat tristos, o desagradables. És de justícia, però, reconèixer que no sempre és així, i que en llocs com Sort poden estar ben orgullosos d’haver pogut preservar la seva memòria fotogràfica en tan bones mans.

 

Comentaris

Font RSS dels comentarisUn comentari a “Sort preserva la memòria del Pirineu”

  1. Els que van conèixer els Pirineus de Postguerra saben el Far West que moltes de les seves zones eren. Un món dur per a uns temps molt durs i una gent forta i lluitadora.
    Etnogràficament va ser (i encar és) un lloc digne d’un estudei antropològic ja que degut el seu gran aïllament fins pràcticament els anys 60, molts costums, hàbits, maneres de construir, creences,objectes i festes eren d’origen prerromà i això es notava (i encara es nota) en multitud de detalls per a un coneixedor de la etnografia i antropologia dela zona.
    Vaig tenir la sort d’aprofundir una mica el tema fa uns anys i és, encara i malgrat el turisme, una zona realment apassionant per a un fotògraf i per aun antropòleg amb bon ull.