avatar

James Mollison: molt a explicar

Kitwiti, de James & Other Apes, James MollisonFa ben poc us recomanava examinar l’obra de Taylor Glenn. Ara,  amb la intenció de suggerir altres maneres de mirar, gairebé es pot dir que dono un bon cop de timó i, com diria un “cantaor”, faig un canvi de pal.

James Mollison, el fotògraf que he escollit per presentar-vos, si bé no s’ajuda tampoc de recursos efectistes per crear les seves imatges, te un estil ben diferent del que podíem percebre en el treball de Taylor Glenn. Es diria que Mollison busca escurçar més les distàncies amb els subjectes fotografiats, establir una connexió més intima, no tan asèptica i distant. No es limita a ser un espectador neutre, sinó que vol aprofundir i arribar més enllà del que es pot percebre de manera immediata, exposant algunes de les injustícies i diferències socials que encara dominen el nostre món.

Jo diria que hi ha molt de compromís personal en les fotografies de James Mollison. De fet, sembla prou evident en veure els temes i projectes que tria per explorar: The Disciples, retrats de fans de grups musicals que s’esforcen en imitar l’aspecte dels seus ídols; The Memory of Pablo Escobar, un exhaustiu recull de fotografies que il·lustren la història d’un dels més temibles caps de la droga de Colombia; Cocoa Pickers, una magnífica col·lecció de retrats de recol·lectors de cacau d’una remota aldea de Costa de Marfil que posa en evidència l’enorme disparitat entre productors i consumidors; James & Other Apes, retrats de grans simis amb estil de fotografies de carnet o passaport que mostren la gran proximitat que tenen amb nosaltres, amb la dificultat afegida que no varen ser fetes a cap Zoo ni fent servir animals ensinistrats; Hunger; un projecte comissionat per la Bennetton per fotografiar alguns dels 17 mil·lions d’auxiliats per la World Food Program i, finalment, un projecte que he trobat singular i especialment interessant: Where Children Sleep, una denuncia clara i contundent de les diferències soci-econòmiques que afecten als infants confrontant retrats de nens de tot el món i del lloc on dormen cada nit, que pot ser des d’una habitació decorada fins el darrer detall i plena de les joguines més luxoses fins a un matalàs vell i brut, compartit amb la resta de la família, directament a la intempèrie. D’aquest darrer treball només podem veure un avenç al web Creative Review, ja que la seva publicació en forma de llibre està prevista per finals d’any.

Voldria assenyalar que James Mollison va ser un dels fotògrafs que va participat en el OjodePez Photo Meeting Barcelona, celebrat el passat juliol.

Ja teniu per una estona, si feu un bon repàs d’aquesta mitja dotzena de treballs de James Mollison. I la veritat, és que us recomano que ho feu. Crec que val la pena el temps que hi dediqueu.

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris3 comentaris a “James Mollison: molt a explicar”

  1. Ufff, com he disfrutat amb els retrats dels micos! boníssim, mercés!

  2. No us perdeu a “The disciples” la “Video Projection” !!!