avatar

George Hoyningen-Huene

Huene vist per Horst, 1934Fill d’una família noble de Sant Petesburg (Rússia), George Hoyningen-Huene, va néixer l’any 1900. Poc temps després es va traslladar a Londres, i més tard a Paris, amb els seus pares, que varen haver d’exiliar-se degut a la Revolució Russa. Va començar els estudis de pintura i també de cinema i es va anar interessant per disciplines vàries, com la de dissenyador de moda.  L’any 1920  ja instal·lat a París, inicia la seva trajectòria dins el món de la fotografia.

L’any 1925 comença a treballar per a la revista Vogue i des d’aquell moment el seu èxit anirà creixent, i seguirà com un dels responsables de la revista durant molt de temps. El 1931 es trasllada de nou a Londres i segueix treballant en la edició anglesa de Vogue fins al 1935, l’any que decideix marxar als Estats Units on va residir, fins a la seva mort, a ciutats com New York, Hollywood i Los Angeles.

Nu amb drapatge, George Hoyningen-HueneCal tenir en compte que durant els anys 20 i tota la dècada dels 30, tant a Europa com als Estats Units, es començava a definir el moviment surrealista que, oficialment, es va autoproclamar com a tal el 1924 de la mà de Man Ray, un artista polifacètic que publicava a revistes com “L’Art Vivant”, “Jazz”, “Paris Magazine” des d’on anava fent circular l’ideari surrealista. A finals dels anys 30 les revistes de moda s’havien fet seves bona part de les aportacions estètiques d’aquest moviment, l’havien assimilat i re-conduit i van ser justament aquestes publicacions, les que varen optar per les avantguardes i per deixar pas a noms com Jean Cocteau, Leonor Fini, Cecil Beaton, Man Ray i el mateix George Hoyningen-Huene.

Tot això va portar a una renovació absoluta el món de la moda, de l’estilisme i de la fotografia com a vehicle per a mostrar-ho al public. Amb aquestes revistes va néixer, tal com el coneixem avui, el concepte d’ “estrella” (de la moda, del cinema…) i la professionalització dels qui “posaven” davant la càmera i que, a partir d’aquell moment, varen passar a ser anomenats definitivament com a “models”.

Ava Gardner, George Hoyningen-Huene (1956) George Hoyningen-Huene representa i exemplifica el naixement de tot aquest concepte de la moda dins la fotografia. Els seus coneixements de la escultura grega i la seva passió per l’art clàssic el varen portar a crear un món proper a l’ideal de bellesa on els seus models sempre adoptaven postures de gran plasticitat que, juntament amb l’atmosfera inquietant, plena de silencis i misteri conferien a les seves imatges un caire surrealista que agradava i marcava tendència. La elegància que destil·len les seves composicions va fer que es convertís en un dels fotògrafs més reclamats per les “estrelles” del cinema a Hollywood, on hi va viure uns quants anys tal com comentàvem a l’inici. (Aquesta fotografia d’ Ava Gardner n’és un bon exemple )

Banyistes, George Hoyningen-HueneDe la seva primera etapa, a París i Londres,  ens va deixar sèries de retrats com els de Lee Miller, Cocteau, Cartier Bresson, Coco Chanel i tota una sèrie de fotografies d’estudi, de banyistes als qui veiem en grup o individualment, que es varen convertir en icones de la fotografia i varen ser reproduïts i copiats per il·lustradors, grafistes i innumerables fotògrafs des d’aquell moment i fins a l’actualitat.

Hoyningen-Huene va ser dels primers en reproduir amb encert ambients propis d’exteriors naturals a dins d’un estudi amb llum artificial i amb decorats. Això li va obrir un altre camí als Estats Units dins el món del cinema i va convertir-se en un dels assessors fotogràfics més importants per a directors com Gerge Kukor amb qui va treballar en diverses ocasions.

Una de les seves fotografies més conegudes, “The Divers”, mostra a una parella de banyistes asseguts sobre una passarel·la amb el mar al fons. Aquesta imatge idíl·lica, amb tot el que transmet de calma, serenor; aquestes mirades que no veiem però intuïm, que miren a la llunyania, més enllà de l’horitzó…  Aquesta fotografia es va fer als estudis de Vogue a París, l’any 1930, recreant la llum del sol i la atmosfera pròpia d’una escena de bany amb un petit decorat i un mur, al fons, fora de focus, que ens dona la sensació de la línia de mar.

Huene feia servir molts tipus de llum i aprofitava en molts cassos la del propi set de rodatge on feia retrats d’actors enmig de la filmació. Llum tipus espot, més pròpia de la il·luminació teatral, i inclús flaixos dels més corrents. Sempre però intentant dibuixar escenes elegants i cuidades a partir de la creació d’atmosferes i textures gràcies al seu control de la llum. El seu estil va crear escola dins el món de la moda, i els seus retrats —plens de glamour— dels actors de Hollywood de l’època, les estrelles del moment, han passat a formar part de la història de la fotografia.

Un dels seguidors més destacats, que va començar com a assistent seu l’any 1925 a París i va ser també el seu amant, és el  reconegut fotògraf de moda Horst  P. Horst. Un personatge que va fer de model de moltes de les fotografies de cossos masculins, com la que hem comentat anteriorment (The Divers). Un fotògraf que mereix per si sol tot un article a part.

George Hoyningen-Huene va morir a Los Angeles el 1968 deixant empremta sobre vàries generacions de fotògrafs, per la seva aportació a la fotografia de “moda”, per la seva qualitat com a retratista i per la seva manera de veure el nu masculí.

Podeu veure algunes de les  fotografies que va fer a Ava Gardner aquí. Una sèrie de fotos més, en aquesta galeria i a Staley Wise Gallery.

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris2 comentaris a “George Hoyningen-Huene”

  1. Moltes gràcies Foster per continuar il·lustrant-nos amb aquests articles tan ben escrits. Molt bon any!

  2. Gràcies Foster per aquest article i tots els del any.

    Segur que aquest no et diran que està tret d’enlloc, ;-)