avatar

Collapse de Rómulo Sans

"Collapse" de Rómulo SansCollapse és el títol que el fotògraf Rómulo Sans ha escollit per a la seva exposició fotogràfica a la Galeria Hartmann. L’exposició és efectivament el col·lapse de dos mons; la visió de Rómulo, fotògraf català que un dia va decidir anar-se’n a Nova York a estudiar al Fashion Institute of Technology per a després fer un gir radical i instal.lar-se a Cuba l’any 2001, on hi va viure durant deu anys.

El xoc entre Rómulo i Cuba és el resultat d’aquesta exposició on l’artista “dibuixa” la realitat descoberta a través d’una condició atractiva, sensual i sofisticada sense precedents. Gràcies al seu coneixement en termes de publicitat, edició i maneig de la tècnica fotogràfica, les escenes representades fugen de la cansada lletania d’imatges bucòliques i fotògrafs fascinats pels vells cartells, la política, les parets despintades i la misèria. Però es pot apreciar també el procés de retroalimentació amb la dosi d’informalitat que la realitat cubana li aporta a la seva fotografia, on a través de l’obra interpreta aquesta condició divertida i despreocupada de l’entorn, que neix de la improvisació i el caos com a energia creadora. És un país diferent el que retrata Sans, una Cuba que potser està per arribar.

"Collapse" de Rómulo SansLa seva obra recrea situacions curioses com si es tractés d’un ull tafaner que ha obert per atzar una finestra cap a un món aïllat i sorprenent. Salta en primer lloc la qualitat narrativa de les seves imatges on res és deixat a l’ atzar i cada detall sembla contenir un significat dins el conjunt d’esdeveniments que comuniquen una història general. El real meravellós esmentat per l’escriptor Alejo Carpentier habita en les seves imatges a través d’aquest intrigant surrealisme a la cubana, que el mateix crea una espècie en perill d’extinció amb el noi amb cuirasses d’animal marí observant el mar amb malenconia, que les situacions burlesques a la taula on els personatges es vomiten uns sobre d’altres o el temps en què un jove nu espera el seu torn per entrar a la màquina rentadora de roba.

Va ser també fruit de la tasca de Rómulo a Cuba el llançament de la revista The H que mostra una altra cara de la realitat cubana composta pel talent emprenedor d’artistes, dissenyadors, models, ballarins, un conjunt d’individus que simbolitzen l’energia creadora del país i fan front a l’apatia i l’immobilisme. Jorge Ferrer al seu bloc descriu la revista encertadament com “un dels projectes artístic-empresarials més sofisticats que hagi emprès un estranger en aquesta illa durant els últims anys“.

A Collapse la política està implícita d’una manera diferent: es tracta més d’un fetitxe que apareix dins d’un vocabulari de símbols que un corrent ideològic a seguir cegament. Les seves obres són desapassionades, és un món post utòpic protagonitzat per una joventut inquieta, una joventut desitjosa per enderrocar els mites generacionals i oposar-se al determinisme epocal o geogràfic.

Collapse, de Rómulo Sans
Galeria Hartmann
Carrer Sta. Teresa 8 (veure mapa)
08012 Barcelona

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris8 comentaris a “Collapse de Rómulo Sans”

  1. Hola! Gracias por todos los comentarios! Me complace que les haya gustado el texto. En cuanto a todo lo que he dicho sobre la obra de Rómulo les puedo asegurar que todavía se me quedaron muchas cosas más. La obra no es obvia, por eso puede parecer indescifrable, pero como toda obra de arte una parte la pone el autor y otra el espectador…es cierto que a lo largo de la historia del arte los críticos han sido acusados de poner mas de lo que hay…pero creo que a estas alturas se les reconocen su papel…como dice un refrán popular lo importante no es que se hable bien o mal sino que se hable…el arte es muy subjetivo para que alguien (ni siquiera el mismo autor) pueda pensar que tiene la verdad en sus manos…no creen?

  2. Y… que és la verdad?