avatar

Compromesos amb la imatge. Fotògrafs Negres Contemporanis

Sota el títol Committed to the image. Contemporary Black Photographers, s’ha publicat un llibre-catàleg amb pròleg de Clyde Taylor, on l’autor recorre la història de la fotografia a partir de la mirada de fotògrafs afroamericans que han registrat esdeveniments relacionats amb el factor racial en la societat nord-americana.

En el seu text emergeix el poder de la mirada present en el que anomena “la diàspora africana”, a partir d’analitzar la manera com els fotògrafs es van apoderar de la imatge, del dret a examinar el seu entorn i documentar el que els envoltava amb mirada atenta. D’aquesta manera es legitima tant el fotògraf com els subjectes fotografiats, per exemple, les famoses imatges de les lluites pels drets civils de la dècada dels seixanta, on puja finalment el fotògraf socialment compromès cap al centre de l’atenció pública, les cèlebres imatges de jazzistes com John Coltrane o Eric Dolphy, també de la dècada del seixanta, les famoses imatges del fotògraf Julles Allen dels trobades de joves amb la policia, especialment aquella en què es llegeix l’eslògan de “Viu amb plaer” o generacions que s’identifiquen amb manifestacions musicals actuals com el hip hop. Altres obres rebutgen l’espai urbà o els esdeveniments socials i prefereixen refugiar-se en la intimitat o subjectivitat d’imatges com les abstraccions de Herb Robinson, les composicions arquitectòniques d’Albert R. Fenner i l’expressionisme no figuratiu de Shawn W. Walker.

L’autor fa com en les mans del fotògraf afroamericà la càmera es convertia en una eina amb la capacitat de subvertir les nocions de valor i veritat occidentals, els cànons i ideals de bellesa al mateix temps que la mirada sobre els esdeveniments socials. També es presenta la mirada radical de fotògrafs contemporanis que es s’emmarquen dins de les tendències conceptuals o d’instal lació i vídeo.

La força seductora de la imatge femenina, en aquest cas és evident en la imatge d’una dona nua que posa de esquena al fotògraf o la jove ballarina fotografiada on la negritud del seu rostre i braços contrasta amb la blancor de l’estàtua neoclàssica situada al fons. D’altra banda també hi ha la potència de la fotografia feta per dones com Carrie Mae Weems, en una referència plena de simbolismes que uneixen Àfrica amb la feminitat.

Segons paraules del mateix Clyde Taylor “el geni desplegat en l’exposició ens permet abraçar una expressió fotogràfica afroamericana com una força tan plena i poderosa, com la que trobem en altres expressions com la dansa, la música, la poesia, la ficció, el teatre, la pintura i escultura negres, que contribueixen a la revitalització de la cultura d’Amèrica i del món “.

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris4 comentaris a “Compromesos amb la imatge. Fotògrafs Negres Contemporanis”

  1. Gràcies, Mabel. Una aportació de lo més interessant. Intentaré arribar a aconseguir aquest catàleg per mirar-m’ho. Hi ha una mirada fotogràfica diferent d’origen africana? No son totes les mirades humanes idèntiques?

  2. Moltes gracies. Si, por supuesto, son idénticas desde el punto de vista biológico, pero las miradas estan condicionadas también por la historia, la cultura, las condiciones sociales que las generan.

  3. Ostres, que interessant!

    No m’hi havia fixat, però m’he posat a fer una llista dels fotògrafs americans que conec, i diria que són tots blancs!

    Valdrà la pena fer-hi una ullada!