avatar

De la Dona i la Fotografia: El Pictorialisme

Gertrude KäsebierL’establiment de la fotografia pictorialista va influenciar en la manera com aquest mitjà va ser legitimat com una expressió artística amb determinats valors estètics. A partir de la invenció de la fotografia van néixer les disputes entre els que es dedicaven merament a la millora de la seva tècnica i els que la veien com un mitjà on l’important no era el que posaven davant la lent sinó la subjectivitat del creador. D’aquesta manera el gremi de fotògrafs va començar a organitzar-se i a crear associacions, revistes i òrgans que propagaven els últims avenços en el medi i altres temes afins. És cert que la fotografia reproduïa encara convencions provinents d’altres camps com la pintura, però molts fotògrafs van començar a batallar per trobar una estètica pròpia.

Dins del moviment pictorialista es donen casos de dones de la classe benestant que practiquen la fotografia com a entreteniment, la qual cosa es va convertir en una mena de moda elitista, en una època en què les dones es dedicaven gairebé exclusivament a la música i al brodat. En aquests casos tenim a l’anglesa Julia Margaret Cameron o Lady Clementina Hawarden. Moltes fotògrafes exploraven els temes dedicats a la família, l’ambient domèstic, amb exquisida sensibilitat, o inspirades per l’amor a la natura que experimentava Gertrude Jekyll.

El cas de la fotògrafa Julia Margaret Cameron és de gran interès perquè prové d’una família benestant i es dedica a la fotografia amb composicions de gust pre-rafaelista amb contingut literari, bíblic. Encara avui se la considera com a un dels antecedents del pictorialisme fotogràfic, a l’època va causar abundants polèmiques sobre si era possible que un fotògraf descuidés la tècnica a l’extrem de mostrar imatges mancades de nitidesa (el típic efecte flou present a les seves fotografies), mogudes i amb impressions que presentaven esgarrapades, taques i rascades provocats per una inadequada manipulació. Se sap avui que aquest efecte de desenfocament que augmenta en les zones exteriors de la imatge, es devia (No se sap si a propòsit o per error) a un desajustament de l’objectiu que reforçava l’ “atmosfera” pictorialista.

Hi ha entre elles una fotògrafa de gran importància anomenada Gertrude Käsebier, que va ser la primera dona elegida per l’elitista cercle anglès The Linked Ring, paladí de la fotografia pictorialista. Les obres de Käsebier es decanten per aquest tipus de fotografia intimista amb un segell molt freqüent entre les fotògrafes, és a dir, les escenes quotidianes, l’atenció pels objectes comuns, el nexe entre la mare i el fill, els nens, la naturalesa, les composicions vegetals i les activitats quotidianes. El 1895 en veure’s reduïdes les finances de la família, decideix obrir un estudi com a fotògrafa professional a Brooklyn. Encara que a causa dels seus estudis ja tenia un ampli domini de la tècnica fotogràfica, un any més tard es converteix en assistent del fotògraf professional Samuel H. Lifshey, on va aprendre com portar un estudi i a expandir els seus coneixements d’impressió. Un any més tard va exhibir 150 fotografies al Boston Camera Club i al 1897 al Pratt Institute.

A través de les seves conferències animava les dones a emprendre la carrera fotogràfica dient, Jo aconsello a les dones que tinguin inclinacions artístiques a entrenar-se al camp verge de la fotografia moderna. Sembla especialment adaptable a elles, i les poques que hi han entrat troben un èxit gratificant i econòmicament avantatjós. Defensava el costat comercial de la fotografia en contra de les visions de Stieglitz que defensava la posició antimercantil de l’art, va aconseguir en vida gran reconeixement i el 1899 va vendre la fotografia titulada “The Manger” per 100 $, el major preu aconseguit per una fotografia en el seu temps.

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris5 comentaris a “De la Dona i la Fotografia: El Pictorialisme”

  1. Molt bon article Mabel. Grans dones hi ha hagut sempre en la fotografia i molt destacades les d’aquests primers anys. Les fotografies de la Gertrude Käsebier son magnífiques.

  2. Moltes gracias Pep! Exactament, les fotografies de la Gertrude Käsebier m’agradan molt i la seva actitud també.

  3. Ostres, la imatge de l’article sembla una pintura d’em Ramon Casas!

    Molt interessants les fotògrafes que presentes, moltes gràcies! :-)

  4. A vosaltres! Molt interesant la pintura d’em Ramon Casas, gracias :)

  5. Enriquidor, és que entre les entrades de portada i el que entre tots i totes aporten un s’enriqueix d’aquesta afició!