avatar

Una col·lecció que val la pena tenir present

Cambra Fosca (Brangulí-ANC)Quan pensem en llibres de fotografies, sovint ens imaginem peces editades per les grans multinacionals (com Taschen o Lundwerg), o bé obres de les editorials ibèriques mínimament interessades pel tema (La Fábrica, Blume…). És indubtable que aquests són grans referents de l’edició de llibres de fotografies, però més enllà d’aquestes empreses hi ha també altres realitats que val la pena tenir en compte. A voltes, molt en compte. I un exemple d’això són les publicacions-catàlegs de l’Arxiu Nacional de Catalunya, veritables reculls de grans fotografies històriques, que pertanyen al nostre patrimoni col·lectiu, i que per sort es troben custodiades per una institució que coneix bé el valor de la nostra història fotogràfica.

D’entrada, cal dir que la col·lecció no està formada només per catàlegs fotogràfics, ja que també se n’han editat sobre altres tipus de documents. Malgrat tot, els dedicats a la fotografia no són menors ni menys importants, precisament. I, per exemple, fixeu-vos en els següents:

  • El nu femení. Fotografia d’Antoni Esplugas, 1998
  • Galeria de retrats de l’Arxiu Nacional de Catalunya, 2000
  • Gabriel Casas. Fotomuntatges, 2002
  • Cambra fosca. Imatges de Catalunya dels fotoperiodistes Brangulí, 2010

Fotomuntatge, de Gabriel CasasAlguns d’ells responen a seleccions fetes per a ser mostrades en exposició, com aquest darrer, que mostra sorprenents imatges de la postguerra a la península (les fotos van del 1936 al 1946) fetes pels fotoperiodistes de la nissaga Brangulí. En ell hi veiem imatges d’una Catalunya amb iconografia nazi, per exemple, o de la vida quotidiana dels soldats al front.

Una menció especial també la mereix el llibre sobre els fotomuntatges de Gabriel Casas, unes obres que avui dia poden no sorprendre’ns, però que en el moment en què es dugueren a terme representaren tota una revolució en la concepció que de la fotografia es tenia a casa nostra.

Sovint tenim la sensació que no es dóna prou importància a la història de la fotografia catalana. El cert, però, és que no sempre som conscients, els fotògrafs, dels recursos que sovint tenim més a l’abast del que sembla.

 

Comentaris

No estan permesos els comentaris.