avatar

Enfocament suavitzat

Després d’haver vist el funcionament de la Màscara d’enfocament, ara pujarem un graó més i veurem el funcionament d’una eina més avançada com és l’Enfocament suavitzat. Aquest filtre de Photoshop disposa de tres pestanyes, si activem la modalitat Avançada.

Enfocar

Figura A: reguladors de la pestanya EnfocarEls reguladors de Quantitat i Radi de la pestanya Enfocar (figura A) funcionen de la mateixa manera que els explicats per la Màscara d’enfocament. A partir d’aquí ens apareix el menú desplegable Eliminar amb tres opcions: Desenfocament gaussià és el mateix mètode que utilitza la Màscara d’enfocament, Desenfocament de lent aconsegueix uns halos  d’enfocament menys pronunciats i Desenfocament de moviment permet reduir la borrositat en fotos lleugerament mogudes. Aquesta darrera opció activa el paràmetre Angle amb el qual podrem ajustar la direcció del moviment. En aquesta mateixa pestanya d’enfocament també disposem de la possibilitat d’activar l’opció Més exacte, la qual elimina de forma més precisa el desenfoc però els resultats també són més evidents i llavors provoca que no puguem jugar amb valors tant alts. Aquesta pestanya és l’única que tenim disponible si tenim seleccionada la modalitat Bàsica.

Fins aquí tenim un sistema semblant a la Màscara d’enfocament, que enfoca de forma global tota la imatge, però, tot i que permet triar el tipus de desenfocament a eliminar, no presenta l’opció de Llindar que sí té la Màscara d’enfocament i que va molt bé per reduir el sobre-enfocament de les textures fines com la pell o fins i tot el soroll digital. Anem a veure com podem pal·liar aquestes mancances amb les altres pestanyes que ens posa a la mà la modalitat Avançada, la qual cosa ens permetrà enfocar particularment, i de forma separada, les ombres i les il·luminacions o altes llums.

Ombra

Figura A: reguladors de la pestanya OmbraPartint de la quantitat global d’enfocament que establim amb els paràmetres de la pestanya Enfocar, la pestanya Ombra (figura B) permet disminuir-lo per les zones més fosques de la imatge mitjançant els següents reguladors:

Quantitat de transició permet definir el percentatge de disminució de l’enfocament a les ombres. Un valor del 0% continua provocant un enfocament global de la imatge i anul·la per complet l’efecte dels altres dos regulador que seguidament explicarem. A partir d’aquí podem anar incrementant el percentatge i l’enfocament començarà a disminuir, a les ombres, de manera proporcional.

L’Amplada tonal controla la gama de tons de les ombres que rebran l’efecte de l’enfocament. Un percentatge baix disminueix l’enfocament només als tons més foscos, i si a partir d’aquí anem incrementant el percentatge, anirem disminuït progressivament l’enfocament cap a tons més clars dins les zones d’ombres.

Finalment el Radi defineix l’envergadura mesurada en píxels de la transició entre les tonalitats enfocades i les que no i, per tant, afectarà directament amb la manera com l’efecte de l’enfocament es difuminarà entre aquestes dues zones.

Il·luminació

La pestanya Il·luminació disposa exactament dels mateixos reguladors que la pestanya Ombra, però en aquests cas tindran efecte només en les zones més clares de la imatge. Els raonaments  d’aplicació són els mateixos que s’han descrit a l’apartat anterior però tonalment a la inversa.

Però ara deixem la teoria i anem a veure un exemple pràctic. A continuació es van mostrant una sèrie d’animacions GIF comparatives de cada pas en l’enfocament. Utilitzarem un retall al 100% de zoom de la part frontal d’un cotxe negre, però amb reflexos, i parts cromades. Assegureu-vos de fer clic a les miniatures de les imatges per tal de veure correctament el zoom al 100% i les animacions abans/després. Hi han canvis molt subtils que poden costar de percebre depenent del monitor que utilitzeu i de si aquest està correctament calibrat i perfilat. Per això s’han disposat uns requadres vermells indicant les zones on hi ha canvis més evidents en cada pas.

Figura C: sense enfocar / ENFOCAR Quantitat: 200% - Radi: 1 píxel - Més exacte: activatLa figura C ens compara la imatge inicial de partida sense enfocar i aquesta després d’aplicar-li una Quantitat d’enfocament del 200%, 1 píxel de Radi, seleccionant Desenfocament gaussià a Eliminar i activant l’opció Més exacte. Tot això des de la modalitat bàsica. Fins aquí ens queda un enfoc massa exagerat i que emfatitza el soroll.

Figura D: ENFOCAR Quantitat: 200% - Radi: 1 píxel - Més exacte: activat / OMBRA Quantitat transició: 30% - Amplada tonal: 0% - Radi: 1 píxelA la figura D ja saltem a la pestanya Ombra de la modalitat Avançada i mostra com disminueix l’enfocament del soroll, només pels tons més foscos, ja que tot i haver incrementat la Quantitat de transició fins al 30% tenim un valor del 0% d’Amplada tonal.

 

Figura E: OMBRA Quantitat transició: 30% - Amplada tonal: 0% - Radi: 1 píxel / OMBRA Quantitat transició: 30% - Amplada tonal: 50% - Radi: 1 píxelPer tal d’aconseguir que el soroll de tons no tant foscos també deixi de rebre l’efecte de l’enfocament incrementem l’Amplada tonal fins a un 50%. El resultat es mostra a la figura E i els canvis més evidents es veuen en zones com l’emmarcada en vermell.

 

Figura F: OMBRA Quantitat transició: 30% - Amplada tonal: 50% - Radi: 1 píxel / Quantitat transició: 30% - Amplada tonal: 50% - Radi: 80 píxelSeguidament passem a posar un valor de 80 píxels per Radi i amb això disminuïm una mica els halos com es pot apreciar en els requadres vermells de la figura F.

 

Figura G: OMBRA Quantitat transició: 30% - Amplada tonal: 50% - Radi: 80 píxel / IL·LUMINACIÓ Quantitat transició: 100% - Amplada tonal: 0% - Radi: 1 píxelSi passem a la pestanya d’Il·luminació, veiem a la figura G que per més que pugem la Quantitat de transició fins al 100% pràcticament no s’observen canvis, excepte un de molt subtil gairebé imperceptible d’un reflex al lloc requadrat, ja que tenim l’Amplada tonal fixada al 0%. És a dir que l’efecte d’enfocament el reduïm una quantitat del 100% però només restringida al tons més clars o altes llums, els quals són escassos en aquesta imatge.

Figura H: IL·LUMINACIÓ Quantitat transició: 100% - Amplada tonal: 0% - Radi: 1 píxel / IL·LUMINACIÓ Quantitat transició: 100% - Amplada tonal: 90% - Radi: 1 píxel	Però si passem l’Amplada tonal de 0% a un 90% els canvis ja són més visibles ja que suavitzem l’efecte d’enfocament baixant cap a tons no tant clars. A la figura H es veu clarament com això disminueix el soroll de zones com les requadrades en vermell.

 

Figura I: abans / després de tot el procediment d'enfocamentI per últim podem veure, a la figura I, la comparació abans/després amb la imatge inicial sense cap tipus d’enfocament i el resultat final després d’haver aplicat tot aquest procés amb l’Enfocament suavitzat. Es veu clarament com la imatge no ha quedat enfocada de forma global i que hem pogut emfatitzar les zones que ens interessava sense exagerar la percepció del soroll en zones crítiques.

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris5 comentaris a “Enfocament suavitzat”

  1. Gràcies Eduard. Un article molt didàctic, molt entenedor i molta feina al darrera, segur…

  2. Molt bon article, molt interessant.

  3. He de reconèixer que sempre que he usat l’enfocament ha estat de manera intuitiva i tinc uns paràmetres “prefixats” per cada situació… Gràcies als teus articles em miraré l’enfocament amb més “propietat”. M’agrada molt la feina que fas, Eduard. És com un manual per entregues que ens va molt bé per anar revisant els petits conceptes que ens expliques… Endavant!!