avatar

Les fotos de carnet del món 2.0

Al final, però, el més important és ser fotogènic (foto que corre per internet, valdria la pena entrevistar-ne l'autor)Fa anys, era habitual que una de les activitats ordinàries dels fotògrafs, sobretot dels que regentaven botigues a peu de carrer, fos l’elaboració de retrats per a la documentació oficial, les típiques fotos de carnet. Els fotomatons, les fotocòpies en color i, posteriorment, la facilitat per a imprimir fotografies amb equips domèstics van limitar aquest tipus de negoci, que malgrat tot encara subsisteix.

Tot i això, quan semblava que, a la llarga, la foto de carnet desapareixeria sense deixar ni rastre, l’efervescència de les xarxes socials, els fòrums, els blocs i altres espais similars han fet aparèixer un nou format d’imatge, que en bona part recull la mateixa idea que la foto de carnet, però actualitzada, i adaptada als nous gustos del segle XXI (i, a més, sense la limitació que representa l’estricta normativa dels documents oficials): els avatars, icones o imatges personals. Aquesta nova imatge ja no és només fotogràfica, sinó que en molts casos és un dibuix, o un disseny. I sovint no representa la persona, sinó algun element amb el que aquesta s’hi identifica. Tot i això, la fotografia del rostre segueix sent una fórmula habitual i, en alguns casos, gairebé imprescindible, com en les xarxes i blocs professionals.

I, en aquest sentit, ja no és estrany trobar fotògrafs que s’ofereixin per a elaborar aquests avatars, en tant que aquesta imatge és la primera impressió que moltes persones poden endur-se de nosaltres, i a voltes és necessari deixar-ho en mans de professionals. Com que molts dels que volteu per aquí no amagueu la vostra fal·lera fotogràfica, i pot ser que algun amic/conegut/saludat o fins i tot client us demani una fotografia per a posar-se-la com a avatar, volia compartir unes recomanacions prou encertades que he trobat per la xarxa. No són les úniques, moltes són ja conegudes, i potser amb totes no hi estareu d’acord, però poden ser un bon començament:

  • Cal que sigui una imatge amb la que la persona se senti representada. Vol ressaltar algun aspecte? Amb ulleres o sense? I amb quina roba?
  • Pel que fa al format de la imatge, cal valorar pros i contres. I, en general, guanya el format quadrat: és el més estàndard, fins al punt que algunes webs retallen la imatge en cas que aquesta sigui vertical o horitzontal. Si la persona vol una imatge per a utilitzar-la amb major o menor assiduïtat, així segur que sempre quedarà bé.
  • Pel que fa a la mida, aquí tenim una característica que hem de tenir molt en compte: els avatars són petits. La imatge, per tant, l’hem de preparar tenint en compte que sovint es veurà a una resolució de 80×80 o menys, i que malgrat tot haurà de ser comprensible. Compte a donar massa importància a detalls que potser després seran imperceptibles.
  • Omplir el quadrat. És bonic un retrat que ens talli per la cintura, però pot ser que, al veure la imatge a la mida final, ni tan sols se’ns reconegui. Com més ompli l’espai la cara de la persona, més bé se la veurà en la imatge.
  • L’objectiu és presentar una persona. Cal tenir molta cura del fons, ja que podria apagar la cara. Un fons llis farà ressaltar la cara, que és el que importa.
  • L’angle de visió. Aquí sí que el marge és molt gran, i depèn molt de com la persona vulgui presentar-se. Picats i contrapicats són atrevits i informals, però la càmera a l’alçada dels ulls és l’opció segura per qui vulgui una imatge més formal.
  • Pel que fa a l’enquadrament, ens passa una mica el mateix. Un cert descentrament pot quedar bé, però amb el poc espai que tenim pot ser que retallem el front, o part de la cara. Si ens agrada, endavant!
  • Colors: aquí ja el camp és immens: blanc i negre, colors realistes, colors alterats, virats… Tinguem present que l’elecció no és neutra, i que els colors determinaran la forma com ens veuran els altres.
  • Finalment, la persona també haurà de prendre una decisió: una foto per a tot arreu, o dues, una per a espais informals (EF, Twitter) i una altra per als formals (bloc de l’empresa, LinkedIn)?

Si quan fem la foto tenim presents aquestes recomanacions, o indicacions, de ben segur que el nostre retratat quedarà ben content! Ja ho veureu, se li notarà a la cara (i a l’avatar)!

(ho hem llegit aquí)

 

Comentaris

No estan permesos els comentaris.