avatar

Innova!

Portada del llibre "Fet a casa", de Ramon AymerichJa sabeu que no acostumo a escriure articles d’opinió, però com que des de dilluns dono voltes a l’article d’en Pep sobre el valor i el preu d’una fotografia, aquesta vegada m’hi llanço.

I continuant amb el debat que en Pep va obrir, voldria afegir-hi que em sembla que el problema és que hi ha gent que es pensa que ser fotògraf professional és fer fotografies i vendre-les. Va, home, va!

Si algú vol viure de la fotografia, el que ha de fer és començar a pensar econòmicament. Ha de tenir clar que ell mateix és la seva pròpia empresa, i que per tant no sobreviurà sense departament de màrqueting, sense departament comercial, sense departament d’I+D, sense departament d’atenció al client… El fotògraf professional ha d’anar a buscar el client, oferir allò que com a fotògraf professional només ell pot oferir, i fins i tot innovar i avançar-se a altres fotògrafs professionals. Ha de saber veure quan un producte ha deixat de tenir mercat, o pot deixar de tenir-lo a curt o mig termini. I ha de tenir clar que potser el producte no és només “fer fotografies”: potser cal experimentar nous formats, nous suports, nous usos… Ha de tenir un pla d’empresa i, si veu que el seu model d’empresa no funciona, atrevir-se a canviar-lo. El fotògraf professional és aquell que respon a la demanda i, si està coberta, en sap generar de nova. Que busca nous perfils de client que potser fins ara mai no s’havien plantejat comprar fotografia.

Sí, sempre és més fàcil queixar-se que els diaris ja no contracten fotògrafs i que fan fer les fotos als redactors, o que les fotografies de stock es paguen malament. A voltes oblidem, però, que ningú no està obligat a comprar-nos les fotografies. I que és feina del fotògraf demostrar que la seva tasca és necessària.

A vegades ens pot semblar que en fotografia ja està tot fet, i que potser és una activitat que ja no té marge per a la rendibilitat econòmica. Que com que tothom porta a sobre una càmera, ni que sigui la del mòbil, i com que la tecnologia compensa la ignorància, ja no hi ha lloc per al fotògraf professional. Però precisament la història ens demostra que s’han creat grans vies de negoci en àmbits on semblava que la innovació ja no era possible, que eren sectors esgotats. Com comentava l’economista Sala i Martín en una entrevista recent, “(…) la innovació ha d’aparèixer en tots els sectors. L’home que més diners ha guanyat d’Espanya ho ha fet amb el sector més antic de la història, que és el tèxtil, innovant, restructurant l’empresa i inventant Zara. (…) Més exemples: en el cafè, Nespresso i Starbucks; en el circ, quants anys fa que hi ha circ? Doncs un saltimbanqui que feia malabars als semàfors s’inventa el Cirque du Soleil eliminant els lleons i cercant una altra mena d’emocions. Tothom ha d’innovar”.

I una manera d’innovar és, precisament, fixant-se en altres sectors, altres àmbits, mirant de conèixer altres experiències positives d’innovació que ens puguin inspirar en la nostra tasca. És per això que vull acabar l’article recomanant-vos un llibre. Un llibre que, d’entrada, no té res a veure amb la fotografia, però que serveix per a reflexionar sobre la innovació, i això sí que ens pot ser molt útil si ho volem aplicar en la fotografia. Porta per títol Fet a casa, i ens explica diversos casos d’empreses catalanes que, davant el dilema de tancar o no tancar el negoci, van optar per innovar, i els va anar bé. Això sí, apostant per noves estratègies amb creativitat i valentia:

Fet a casa. La innovació a les empreses catalanes.
Ramon Aymeric
Viena Edicions, 2008

En podeu trobar la ressenya seguint aquest enllaç.

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris4 comentaris a “Innova!”

  1. Vaig a comprar-lo avui mateix, a veure si m’innovo d’una vegada… Gràcies per la referència, jo només comentava, però tu dones solucions i això sempre es millor.

  2. Aquest és el meu JordiPM!!! El que dóna l’empenta que cadascú necessita!!! :-)

  3. Es por dir més alt però no més clar. BOna aportació i reflexió!

  4. Llegint el teu article potser que n’escriguis més sovint d’articles d’opinió.