avatar

Atenció, iceberg a estribord! Centenari de l’enfonsament del Titanic

Després de retre el nostre homenatge al gran Doisneau, seguim celebrant centenaris. Avui és el torn d’una de les tragèdies marítimes contemporànies més cèlebres i mediatitzades: l’enfonsament del majestuós vaixell anomenat Titanic. No hi ha dubte que, d’alguna manera, la breu història del Titanic ja forma part de la cultura i l’imaginari popular. Qui no ha llegit alguna cosa sobre el tema, com a mínim ha vist la pel·lícula del James Cameron, que pertany a la curiosa categoria de films dels que et poden explicar el final sense que t’emprenyis. Vaja, segur que si demanéssim a qualsevol que fes una llista de vaixells famosos, “Titanic” hi figuraria sense remei.

Com que aquesta casa es dedica més al tema fotogràfic que a l’enginyeria naval o a les arts de la navegació, procurarem contemplar el cas des del punt de vista adient. En qualsevol cas, no estaria de més mencionar alguns detalls sobre el buc, més que res per tal de posar-nos en situació. Per exemple, us podem oferir algunes dades sobre les característiques constructives i tècniques de la nau, que són interessants per fer-se una idea de la seva singularitat.

El Titanic en construcció a les drassanes de Belfast (Irlanda)Podem començar dient que el nom de “Titanic” probablement era més que adequat, atenent a les seves dimensions i capacitat. En la seva construcció varen participar-hi unes 3.000 persones durant dos anys i la joguina va costar uns 7,5 mil·lions de dòlars de l’època, que vindrien a ser uns 130 mil·lions d’euros. La seva eslora (llargada) era de 271 metres, no gaire menys que l’alçada de la Torre Eiffel.

Avui dia es fan vaixells inclús més grans: el MS Allure of the Seas fa 360 metres d’eslora i pesa més de 225.000 tones, per exemple; però cal pensar que parlem d’un segle enrere, ni més ni menys. Al Titanic hi podien viatjar fins a 2.567 persones, però pel viatge inaugural només es varen poder vendre bitllets per a 1.316. Encara sort!

Una cabina de primera classe al TitanicEntrant ja en matèria fotogràfica, penso que val la pena que visiteu aquesta col·lecció de fotografies que mostren un bon resum de la vida del vaixell, des de la seva construcció fins a l’arribada dels supervivents del naufragi a terra ferma. En les primeres, s’aprecia a la perfecció la magnitud de l’embarcació i el desafiament que devia suposar, a l’època, el seu disseny i construcció. És palès també el nivell de luxe i refinament de les cobertes superiors, destinades al passatgers de més categoria social i econòmica.

També resulta interessant comprovar que, simultàniament al Titanic, es va construir la nau bessona Olympic, una pràctica molt freqüent a la industria naval. Val a dir que l’Olympic va ser força més afortunat i va tenir una vida molt més llarga: es va varar l’any 1911 i va navegar fins al 1935.

Els dos bessons varen tenir un germà petit: el Britannic. Aquest no es va varar fins que es varen esclarir les causes de l’enfonsament del Titanic. La seva travessia no va ser gaire llarga, però: va acabar l’any 1916 al Mar Egeu, en plena I Guerra Mundial.

El pare Frank BrowneProbablement la crònica fotogràfica més complerta i detallada de la vida a bord del fastuós Titanic són les fotografies d’un capellà jesuita irlandès, el pare Frank Browne. Resulta que el religiós era un gran aficionat a la fotografia, ben bé com nosaltres. El pare Browne no va fer el viatge complert, sinó només l’etapa des de Southamptonm (Anglaterra) a Cobh (Irlanda). Ell hauria continuat, convidat per una família amb la que va fer amistat a bord, però el seu superior el va reclamar i se li van acabar les vacances… Per sort!

El pare Browne va morir al 1960 i les seves fotografies varen quedar oblidades durant anys, fins que un altre capellà, Edward O’Donell, les va re-descobrir. Entre els prop de 42.000 negatius de l’entusiasta frare fotògraf, hi havia més de 1.000 d’imatges del Titanic. El pare O’Donell en va editar un llibre, Father Browne’s Titanic Album, que ha estat re-editat per celebrar el centenari del naufragi. Veient les fotografies, no sorprèn que es fessin servir com a material de referència per fer la pel·lícula que tots coneixem. Les podeu veure i gaudir en aquest article del web TIME LightBox.

Si teniu curiositat, podeu seguir al Twitter la història del Titanic en “temps real” des d’un mes abans de la seva avarada fins el tràgic accident amb la muntanya de gel.

Si us ve de gust saber més sobre el Titanic, al National Geographic han preparat una magnífica secció plena d’informació, jocs i activitats interactives que us permetrà seguir el dia a dia de la seva construcció, embarcar-vos en l’extraordinari vaixell, veure imatges increiblement detallades de les restes del Titanic al fons de l’oceà.

Per rematar el tema, us convido a veure una animació 3D, dirigida i comentada pel propi James Cameron, que mostra exactament com es va produir l’enfonsament del Titanic.

(El Javascript està desactivat o tens una versió anticuada del Adobe Flash Player. Sisplau, instal·la la darrera versió del Flash Player.)

 

Comentaris

No estan permesos els comentaris.