avatar

Martin Parr al CCCB: Souvenir, sobre la fotografia i el col·leccionisme

Turistes visitant Machu Pichu, per Martin ParrDe tant en tant se’ns ofereix l’oportunitat de veure de prop la feina d’algun dels noms capitals de la fotografia, tant passada com present. Un bon exemple seria l’exposició l’Estatge de l’home, que recull una sel·lecció de fotografies de la col·lecció privada de Martin Z. Margulies, repartida entre la Fundació Fotocolectania i la Fundació Suñol. Alguns dels habituals de la casa varem visitar les dues parts i no puc deixar de recomanar-vos que no deixeu escapar aquesta exposició. Teniu marge fins el 16 de juny, no badeu!

Un altre exemple d’exposició que cal visitar sense excusa és la que ens ofereix el CCCB. L’exposició recull de fotografies de Martin Parr, un dels fotògrafs més rellevants de l’Agencia Magnum.

L’exposició, comisariada per Juan Pablo Wert, vincula fotografia i col·leccionisme en virtut de la naturalesa creativa que comparteixen: l’acte d’elecció-apropiació. Tanmateix, la perspectiva que adopta l’exposició té un sentit mes sociològic ja que emmarca ambdues formes d’intervenció en el context del turisme.

La fotografia com a col·lecció. El que captura la fotografia, allò susceptible de ser col·leccionat, són les experiències. Com deia Susan Sontag “col·leccionar fotografies es col·leccionar el món […] Les fotografies son experiència capturada”. La fotografia crea una realitat fragmentada, dissol la visió unitària i, el que és més important, dota de rellevància tot el que registra; d’aquesta manera situa en un pla d’igualtat allò que abans es considerava bell i el que no. En aquest sentit, l’exposició proposa també una reflexió sobre el significat de l’insignificant.

El col·leccionisme com a reflex identitari del col·leccionista, com a retrat, com a fotografia. L’exposició reuneix dues col·leccions, la de Martin Parr i la de l’artista i col·leccionista malagueny Juanjo Fuentes. En ambdós casos, es tracta d’un col·leccionisme compulsiu i amb uns resultats massius i sistemàtics pel que fa a un tipus d’objectes de difícil definició i interpretació. La col·lecció de Fuentes inclou, sense discriminar, una interessant selecció d’obres d’artistes que van des de Joan Brossa fins a Tracy Emin passant per altres artistes de la seva generació com Pedro G. Romero, Rogelio López Cuenca, Abraham Lacalle, Chema Cobo o el mateix Parr, al costat d’un conjunt d’objectes decoratius banals. Tot això serveix per entapissar, literalment, casa seva.

Així doncs, l’exposició inclourà més d’un centenar de fotografies de Martin Parr (entre autoretrats, sèrie Small World sobre l’experiència turística, treball fotogràfic sobre Barcelona i el turisme fet expressament per aquesta mostra, i fotografies de la casa de Juanjo Fuentes) tants objectes de la seva col·lecció (Boring Postcards, objectes-souvenirs, etc.), juntament amb la col·lecció de Juanjo Fuentes (500 peces entre obres d’art, objectes i mobles) tal i com està disposada a la seva casa de Màlaga.

Cal destacar una proposta original i divertida relacionada amb l’exposició: el Souvenir Crossing. Si porteu un souvenir, podreu visitar gratis a l’exposició. A més, us podreu endur com a record qualsevol altre souvenir dels aportats pels altres visitants, a canvi del vostre. Fantàstic!

Souvenir. Martin Parr, fotografia i col·leccionisme
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona – CCCB
Montalegre 5
Del 29 de maig al 21 d’octubre de 2012

 

Comentaris

No estan permesos els comentaris.