avatar

Fotografia i memòria

"Memoria", foto de Randy Mora-YCNAquest article havia de portar per títol “La memòria fotogràfica”, però la coincidència fortuita amb el títol de l’article d’ahir d’en JordiPM “La memòria fotogràfica de la Mina i el Camp de la Bota” m’ha fet canviar el títol inicial pel que encapçala l’entrada: “Fotografia i memòria”.

Ben mirat, el concepte memòria fotogràfica, sense cap més afegit, ens pot portar a pensar en la capacitat que tenen alguns per llegir molta informació en molt poc temps, o en la memòria de les targetes, o …

No és pas d’això del que volia parlar. Més aviat volia parlar de la relació entre la memòria i la fotografia, entre el record i la imatge. Quina millor manera de fer-ho que amb l’ajuda de grans escriptors, filòsofs, crítics, sociòlegs i, és clar, fotògrafs?.

Un bon assortit de cites, sovint esclaridores i, a vegades, també una mica confuses. Amb idees coincidents o contradictòries. Carregades de saviesa o de sentit comú, o de les dues coses alhora. Expressions rotundes d’un realisme colpidor i evident o amb una càrrega poètica entranyable. Conceptes amb els que hi estarem d’acord o al contrari, que ens semblaran una bajanada.

En definitiva, un recull de cites que si les fem servir en les nostres converses o escrits, quedarem d’alló més bé, com uns autèntics erudits en la matèria. Només és qüestió de saber triar la cita més escaient i tenir, això sí, prou memòria per recordar-la. I fins i tot en podrem posar alguna com a  complement de la nostra firma!

Som-hi doncs:

“Abans de la invenció de la càmera fotogràfica, què hi havia? La resposta esperada és: el gravat, el dibuix, la pintura. La resposta més reveladora seria: la memòria”
John Berger (escriptor)

“El record: tot allò que l’esperit sembla haver deixat enrera però que ja ha configurat per sempre el propi món interior; la sensació remota, la imatge instantània, la impressió quasi oblidada d’un moment perdut que retornen de sobte per il·luminar, amb la força de la vivència individual, tot el sentit de la trajectòria col·lectiva”
Narcís-Jordi Aragó (escriptor)

"Streetcar" per Robert Frank“El tipus de fotografia que feia s’ha acabat. És antiquat. Ni em serveix ni em dóna cap satisfacció tornar-lo a fer. Hi ha massa imatges ara. És aclaparador. Un allau d’imatges que passa, i sembla dir: “Per què hem de recordar res?” Hi ha massa coses per recordar ara, massa coses per retratar”
Robert Frank (fotògraf)

“En essència la fotografia no és mai memòria, ja que en realitat la bloqueja, per esdevenir una contra-memòria”
Roland Barthes (escriptor)

“Cada vegada més recordar no és recordar una història, ans poder evocar una imatge”
Susan Sontag (escriptora)

“Fotografiem les coses per tal de foragitar-les de la nostra ment”
Franz Kafka (escriptor)

“La foto substitueix la memòria. Quan algú ha mort, passat un temps només hom el recorda per les seves imatges”
Christian Boltanski (artista)

“Vull produir imatges que espantin els records”
John Baldessari (artista)

“La memòria exigeix una imatge”
Bertrand Russell (filòsof)

“Com menys sàpigues, millor. Has d’oblidar els records. Allò que s’oblida es converteix en l’abonament de la imaginació. Renuncia a la fotografia”
Graham Greene (escriptor)

“Una inundació de fotos omple les preses de la memòria. A les mans de la societat dominant, la invenció de les revistes il·lustrades és una de les eines més poderosos per organitzar una vaga en contra del coneixement … La ‘imatge-idea” s’allunya de la idea”
Siegfried Kracauer (sociòleg)

"1971" per Sally Mann“De vegades penso que els únics records que tinc són els que he creat al voltant de les meves fotografies com un nen. Potser estic recreant la meva pròpia vida. Desconfio dels records que tinc. Potser només són una ficció”
Sally Mann (fotògraf)

“Hom té la impressió que alguna cosa s’agita a l’interior de les fotografies. És com si sentíssim crits de desesperació, … com si les fotografies tinguéssin memòria pròpia per recordar-nos com erem nosaltres, els supervivents, i com eren els que ens van precedir”
W.G Sebald (escriptor)

“Recordar, aquesta fosca operació de comparar la memòria amb la realitat que ha fugit. Una memòria congelada, com qualsevol foto, on no hi falta res, ni tan sols, i, sobretot, el no-res, el veritable fixador de l’escena”
Julio Cortázar (escriptor)

“La memòria no fa pel·lícules, fa fotografies”
Milan Kundera (escriptor)

“Actualment el museu de la memòria occidental és gairebé només visual”
Susan Sontag (escriptor)

“Als anys trenta jo vivia a Alemanya, quan Hitler volia exterminar tots els jueus, especialment els nens i les dones que podien tenir fills en el futur. No vaig poder salvar al meu poble, només la seva memòria”
Roman Vishniac (fotògraf)

“Quan es va inventar la fotografia, la gent va haver d’aprendre que els morts sempre més serien visibles”
Vicki Goldberg (escriptor)

“Vull produir imatges que espantin els records”
John Baldessari (artista)

“Les fotografies familiars que moltes persones porten sempre amb ells, òbviament, pertanyen a l’ordre dels fetitxes, en el sentit ordinari de la paraula”
Christian Metz (escriptor)

"Record 18" per Daido Moriyama“La major part del que jo vull, simplement s’escapa com l’aigua que flueix a través d’una xarxa, i el que queda són només fragments vagues i esquius d’imatges … que s’enfonsen en els estrats incomptables de la meva ment”
Daido Moriyama (fotògraf)

“Les meves fotos tracten de la memòria i de l’oblit. L’evidència s’està esborrant. Els ossos s’enfonsen; la cendra humana torna a la terra, les dents, el cabell, les sandàlies, les bales, les destrals es dispersen en àtoms i molècules. Les petjades a la neu seran esborrades per la propera tempesta. L’evidència del mal, igual que l’evidència de la bondat, obeeix a les lleis universals de l’entropia. La calor es refreda, la matèria es desintegra, els records s’esvaeixen. Si els ho permetem”
Simon Norfolk (fotògraf)

“Sovint el fet de fotografiar és comparat amb un salvament, seleccionant entre un nombre infinit d’opcions allò que ha de ser recordat”
John Divola (fotògraf)

“Jo vaig tenir una infància obscura de confusió i pobresa. El record d’aquest origens influeix en la meva feina d’avui. Ara m’és impossible fotografiar un nen amb fam, sense recordar la gana que vaig passar de petit”
Gordon Parks (fotògraf)

“No em penedeixo de les nombroses fotos que vaig fer a la Brigitte Bardot, però prefereixo tenir una bona fotografia del meu pare”
Raymond Depardon (fotògraf)

“Em dius que aquests dos eren els meus pares, i jo m’ho crec, però només m’has donat un record. D’ara endavant recordaré la foto, però no pas a ells”
Umberto Eco (escriptor)

“Una fotografia del pare somrient
mirant cap a la càmera amb franquesa.
Jo he cessat d’escoltar-lo, ell va cessar
de parlar i d’escoltar. M’ha deixat un somriure,
just el mateix de la fotografia.
En tinc prou amb això per no ser orfe.”
Joan Margarit (poeta)

“Totes les fotografies aspiren a la condició de ser memorables, és a dir, inoblidables”
Susan Sontag (escriptora)

“Penso en el meu treball com una mena de paret amb el paper estripat que deixa veure les històries enterrades a sota”
Shimon Attie (fotògraf)

“La càmera ens allibera de la càrrega de la memòria. Ens examina com Déu, i registra per nosaltres. Tanmateix, cap altre déu ha estat tan cínic, ja que la càmera registra per oblidar”
John Berger (escriptor)

“Tots morim dues vegades: una quan ens morim de veritat i una altra quan ningú no reconeix la nostra fotografia”
Christian Boltanski (artista)

“Tots els crims precedents de l’imperi rus es van cometre a l’empara d’una ombra discreta. La deportació d’un milió de lituans, l’assassinat de centenars de milers de polonesos, la liquidació dels tàrtars de Crimea són part de la memòria, però no n’existeix cap documentació fotogràfica i, tard o d’hora, aquells fets podran seran proclamats com a mentides”
Milan Kundera (escriptor)

Foto de Nan Goldin“La meva fotografia sempre ha tractat d’evitar alguna pèrdua: de persones, de llocs, l’experiència, la memòria. Avui dia també és la meva manera de fer sexe segur. És una manera de mostrar a la gent l’admiració i l’amor que sento per ells”
Nan Goldin (fotògraf)

“Per a una civilització tan avançada com la nostra no tenir les imatges adequades és tan greu com no tenir memòria”
Werner Herzog (director de cinema)

“Generalment es dóna per suposat que la càmera és incapaç de descriure el que no és visible per l’ull. I no obstant això, el fotògraf que la maneja bé pot representar el que està ocult a la seva memòria”
Eikoh Hosoe (fotògraf)

“La realitat inclou un perceptor que té records, pensaments, desitjos, emocions que una càmera normal tendeix a ometre”
Bàrbara Ess (fotògrafa)

“La manera de mirar la fotografia al segle XIX era com un mirall de la memòria, quan les fotografies gairebé semblaven un mirall, amb les seves superfícies metàl·liques polides”
Peter Bunnell (historiador de la fotografia)

“Que paradoxal és buscar la realitat de les imatges que s’emmagatzemen a la memòria”
Marcel Proust (escriptor)

Gilles Peress

“Jo tinc molt mala memòria. És per això que faig fotografies”
Gilles Peress (fotògraf)

“Si les meves fotos tenen cap valor, és perquè mostren un Mèxic que ja no existeix”
Lola Álvarez Bravo (fotògrafa)

“De tots els mitjans d’expressió, la fotografia és l’únic que fixa per sempre l’instant precís i transitori. Els fotògrafs copsen les coses fugisseres, i quan han desaparegut, no hi ha artifici a la terra que pugui fer-les tornar. No podem revelar i imprimir un record”
Henri Cartier-Bresson (fotògraf)

"Karelia" de Joan Fontcuberta“Voler tornar per darrera vegada als temps bojos i congelar-los a la memòria d’una càmera és el menys que pot fer un gran artista”
Lou Reed (cantant)

“Durant més de vint anys de treball he recollit en plaques fotogràfiques de 18×24 tots els vells carrers de Paris, documents artístics de la bella arquitectura civil dels segles 16 al 19: els vells hotels, edificis històrics o curiosos, façanes boniques, belles portes, preciosos treballs de fusta, picaportes, les fonts, … Aquesta vasta col·lecció artística i documental que avui es completa. Puc dir amb sinceritat que posseeixo to el Vieux París”
Eugène Atget (fotògraf)

“La fotografia va néixer a mitjans del segle XIX per posar-se al servei de la veritat i la memòria. La qüestió és si, avui, la fotografia segueix respectant el mandat històric amb el qual va néixer o es tracta de tota una altra cosa. El meu punt de vista és que, per desídia o per rutina, seguim anomenant fotografia les imatges que produeixen les càmeres, però ja no ho són, perquè la substància és diferent. He proposat el nom de post-fotografia”
Joan Fontcoberta (post-fotògraf)

Bé, i prou per avui. Qui en vulgui més pot anar a photoquations on hi trobarà un fotiment de cites relacionades amb la fotografia i d’on jo n’he tret la majoria per fer aquest article.

 

Comentaris

No estan permesos els comentaris.