avatar

El fotògraf i el web: web, bloc i xarxes socials

Actualment hi ha moltes formes de comunicar-nos amb els nostres clients potencials gràcies a internet, pàgines web, blocs, xarxes socials, etc. Disposem d’una sèrie d’eines que ens permeten tant connectar amb nous clients, com estar localitzables en Internet o en bases de dades públiques per a ser trobats per qualsevol persona, en l’instant que necessiti.

Un dels dubtes més habituals dels meus clients (entre altres coses realitzo pàgines web i sóc assessor en xarxes socials per a clients com Aliança, un gran laboratori, i fotògrafs: Calafell Lafoto, Julia Art Photography, Joan Safont, Joan Marquès, etc.) és sobre com utilitzar les xarxes socials, el bloc i la pàgina web. Què dir i com dir-ho, a cada mitjà, la freqüència de les publicacions, quant de temps s’ha de invertir diàriament, etc.

En aquest article vaig a començar pels conceptes més bàsics: primer hem de diferenciar els conceptes del que és cada mitjà o canal, com usar-lo i quan. Passem a analitzar els principals canals.

Pàgina web

És la nostra “targeta de presentació digital”, consultable en tot moment i per qualsevol persona amb connexió a internet. Hi podem exposar la nostra informació bàsica, el nostre currículum, treballs realitzats, mostrar una relació dels nostres clients (donant imatge de serietat), dades de contacte, etc.

Web de Julia Art Photography

Bloc, bitàcola o ciberdiari

És un lloc web actualitzat periòdicament en el qual publiquem articles, textos, fotografies o vídeos. Aquestes publicacions apareixen en ordre cronològic invers de la publicació, és a dir: el primer que es mostra és l’últim a ser publicat (el més recent).

Els blocs habitualment tenen habilitada la possibilitat que el lector del bloc pugui comentar les publicacions, participar en el contingut exposat i/o compartir-lo en altres mitjans, com les xarxes socials.

Bloc del fotògraf Joan Safont

Xarxes socials

Són una estructura de grups de persones connectades a través d’un mitjà (Facebook, Twitter, etc.), per un determinat tipus de relació (amistat, parentiu, relació social, interessos comuns, etc.).

Podem classificar-les en diferents tipus:

  • Facebook, Google+, Twitter, Hi5, etc. que busquen proveir eines per la interrelació en general.
  • Linkedin, etc. dirigits a un públic molt específic (professionals).
  • Flickr, 500px, Instagram, YouTube, etc. els que promouen una activitat particular.

Facebook de Joan BoiraLinkedin de Joan Boira500px de Joan Boira

Objectius de les xarxes socials

Consolidar l’usuari com a entitat d’avantguarda del “Social Media” (xarxes socials), convertint-lo en punt de referència. Ha de tenir comunicació bidireccional directa amb els seus clients i clients potencials.

Estratègia

Unificar esforços amb els diferents mitjans, per treballar en una mateixa direcció, que aconsegueixi crear una sensació de proximitat al client/client potencial i proveir serveis i informació d’interès.
Per això farem servir les xarxes socials de manera organitzada, per transmetre una sèrie de missatges constants i programats.

Dispositius

Els dispositius actuals que poden tenir accés a internet i a les xarxes socials són:

  • Ordinador personal (ordinador de sobretaula o portàtil)
  • Smartphones (telèfons intel·ligents: iPhone, Android i Windows Phone)
  • PDA (agendes electròniques i similars: Palm, iPod, etc.)
  • Tablet (tauletes electròniques: iPad, Android i Windows mobile)

Identificació de “marca”

A les xarxes socials l’usuari general disposa d’un espai (Time Line) en què pot veure els continguts als quals està subscrit, els que li proposen els seus contactes o els continguts en què algun dels seus contactes hi interactua, opinant o “marcant” com a contingut d’interès (“m’agrada” o “+1″).

Per que puguem ser ben visibles, sobretot per a tot aquell que no ens conegui, hem de ser fàcilment recognoscible de forma visual. Si el nostre logotip no és reconegut globalment immediatament per qualsevol individu si més no ha de poder ser relacionat, sens dubte, amb l’activitat que duem a terme.

Així doncs és difícil que algú pugui identificar els continguts que puguem mostrar en les xarxes socials d’un “cop d’ull”, ja que sense llegir els continguts, només podem apreciar el logotip (o imatge d’usuari) de les persones o empreses que publiquen en les xarxes socials.

Metodologia

A través de les xarxes socials hem de comunicar el contingut que creem interessants per a la nostra comunitat. No cal explicar-ho tot sinó de convertir al fotògraf en un punt de referència en el seu sector. No s’ha de confondre amb parlar exclusivament del fotògraf, sinó de crear contingut útil i d’interès.

Continguts

Els continguts han de ser diferents segons la xarxa social en la qual participa. Cada xarxa té els seus protocols, el seu públic i el seu sistema de treball. Així doncs, hem de diferenciar quina xarxa social s’hauria d’utilitzar segons el contingut, com desenvolupar el contingut segons la xarxa social i la forma de presentar-ho per que sigui atractiu.

Podem analitzar els diferents mitjans a internet atenent a la naturalesa del seu contingut.

Lloc web

És la primera o principal carta de presentació del fotògraf amb l’usuari, l’estructura principal sobre la qual s’interconnecta tot el projecte. Generalment es distribueix en les següents seccions bàsiques:

  • Presentació
    Qui som, que ens dediquem i perquè ens han de triar a nosaltres.
  • Serveis
    Que oferim, guia de serveis i promocions.
  • Galeria web en línia
    Consultable a través de qualsevol dispositiu amb accés a la web, si pot ser evitant l’us de tecnologia Flash.
  • Contacte
    Email, telèfon, direcció de l’estudi, així com l’enllaç al nostre usuari en les diferents xarxes socials És molt important posar una ubicació aproximada, per discriminar els clients que no tenim accés a nivell mundial.
  • Enllaços d’interès
    Enllaços altres webs o llocs d’interès (Nikon, Cànon, Manual Color, dissenyadors, usuaris que aportin temes d’interès, etc). Hi ha d’haver referències/enllaços a tot el web, encara que pot haver més, un apartat dedicat.

Bloc

És l’espai ideal per desenvolupar contingut. Al bloc podem exposar un tema i tractar-lo en profunditat, ja que l’usuari que accedeix cerca informació completa sobre un tema del seu interès, o li interessen habitualment nostres continguts. Poden exposar temes delicats o fins i tot molt tècnics.

Com és un mitjà molt àgil i fàcil d’ús, podem afegir noves entrades (fotos de noves sessions, per exemple), sense tenir cap coneixement informàtic. El podem actualitzar nosaltres mateixos, sovint i sense cost econòmic de dissenyadors web addicionals. El més important és actualitzar sovint amb nova informació o fotografies.

Facebook i Google+

Facebook és la xarxa social per excel·lència, una de les més importants i que més seguidors ens pot proporcionar. Recentment Google ha creat la seva pròpia xarxa social per competir amb Facebook, aquesta és Google +.

La finalitat d’aquestes xarxes és aconseguir que ens segueixi el màxim nombre d’usuaris possible.

Cada vegada que un seguidor nostre, participa en un dels nostres continguts, els seus contactes veuen aquesta activitat i per tant veuen el nostre contingut. Aconseguirem més o menys interès en funció de la seva participació i en el tipus de contingut.

Aquest sistema crea una reacció en cadena: si aportem un contingut d’interès i aconseguim que el públic participi, aplegarem més seguidors.

El públic potencial d’aquest mitjà és el més divers, de manera que els continguts han de ser molt variats, d’interès general, breus, no excessivament forts o arriscats, i ha de contenir un alt valor per a l’usuari.

Twitter

És una xarxa social que limita l’extensió dels continguts a un màxim de 140 caràcters, pràcticament un titular. Aquest pot contenir un enllaç a Facebook, a un bloc, a una web, a un vídeo, fotografia, etc. El missatge ha de ser el més curt possible i generar el màxim interès.

Si el contingut funciona i crea interès, altres usuaris ens repetiran (retweet o “RT”), arribant a més usuaris de Twitter. Aquesta xarxa crea comunitats molt unides, pel que és molt important guanyar la confiança dels seus usuaris i aportar informació d’interès.

Aquest article és traducció de l’original El fotógrafo y la web (I). Web, blog y redes sociales d’en Joan Boira.

 

Comentaris

No estan permesos els comentaris.