avatar

Res com un bon llibre de fotografia

 Llibres de fotografia

Probablement estarem d’acord tots que el llibre de fotografia, junt amb les exposicions, és una de les vies naturals i més comuns de mostrar i difondre obra fotogràfica. No se li escapa a ningú, però, que la fatal conjunció entre costos de producció i el consum limitat d’aquest tipus de producte són dificultats considerables a l’hora d’engegar o mantenir una aventura editorial. No cal dir que això encara es fa més dramàtic i evident amb la que ens cau a sobre.

Encara i així, gran part de la cultura fotogràfica que adquirim —quedi clar que no ens referim a “tècnica fotogràfica” sinó a “fotografia” que són coses ben diferents— ens arriba impresa sobre paper. Difícil és que un aficionat a la fotografia, si ho és, no tingui a casa més de dos i més de tres llibres d’obra fotogràfica d’aquells autors que l’han seduït fins al punt de sentir la imperiosa necessitat de sondejar el bitlleter o esprémer un punt més la targeta de crèdit.

Per altra banda, cal considerar que el llibre és una clara materialització de l’ideal fotografia-objecte, fotografia tangible, en oposició directa a la fotografia immaterial, dominant des de que la fotografia digital s’ha imposat com el sistema més ràpid, fàcil i eficaç de produir fotografia. Els avantatges d’aquest segon sistema, la fotografia amb suport electrònic, són prou evidents: varietat de suports possibles, facilitat per transmetre i compartir, mínims costs de distribució…

El que passa és que la fotografia materialitzada, feta objecte, és una altra història. D’alguna manera, convida a ser consumida d’una altra manera, amb una disposició diferent, aturant-nos en detalls i consideracions que potser no tenen gaire sentit si veiem fotografia en una pantalla. Quant tenim una copia impresa a les mans, apreciem detalls com la textura del paper, la seva consistència i pes, la lluentor, la capacitat del suport per mostrar tota la gamma tonal possible, inclús l’olor! Encara no hem trobat a ningú mirant d’apreciar la textura de la pantalla d’un iPad o triant un model anterior per que el seu gramatge li transmet una sensació més agradable. Nous temps, nous hàbits, és clar.

Si parlem de llibres de fotografia, s’ens descobreix un món sensorial encara més ampli i ric. A les característiques del paper emprat, hi podem afegir la qualitat de la impressió, el format o dimensions, disseny de les cobertes, l’organització de l’obra, la maquetació, tipografia, texts… Fullejar un llibre de fotografia pot ser com sucar pa en la nostra salsa favorita!

Afortunadament, malgrat la conjuntura evidentment desfavorable, no es deixen de fer exposicions i d’editar llibres de fotografia. Tots els aficionats ho celebrem, per suposat, però encara podem fer quelcom més per tal de mostrar el nostre suport: consumir-ne. És tant senzill com això: si no en gastem no cal fer-ne. Per tant, si volem assegurar la continuïtat de determinat tipus d’iniciativa, sovint ratllant el romanticisme o la inconsciència, hem de posar-hi de la nostra part i respondre de manera positiva i activa.

Volem aprofitar aquest moment de desvaris inconnexes i reflexions contradictòries per cridar la vostra atenció sobre una d’aquestes iniciatives al voltant dels llibre des fotografia. Es tracta de Have a Nice Book, un projecte creat per Yosigo (José Javier Serrano) i Salva López, dos fotògrafs tocats pels llibres de fotografia, que vol ser una plataforma de difusió de la cultura i l’estima per tot el relacionat amb la fotografia materialitzada, impresa, feta llibre. No és una botiga de llibres, és un aparador virtual on es mostren tant obres clàssiques com llibres auto-editats o novetats editorials.

L’aventura de Have a Nice Book va començar fa més d’un any i en aquest temps han fet un volum de feina considerable, mostrant més d’un centenar de llibres de fotografia. Precisament aquest volum acumulat i el compromís de continuar incrementant-lo els ha empés a plantejar un canvi de format per tal de millorar la navegació i organització dels continguts.

Aquest nou format i versió del projecte es va presentar en públic ahir divendres durant Have a Nice Party, un acte organitzat junt amb meeatings 23. Desafortunadament, no varem poder-hi assistir, encara que ens hagués agradat molt. Afortunadament, sí que hi va ser present el nostre estimat amic Markus-Bicimann, que va recollir el testimoni gràfic de la festa que podeu veure en aquesta galeria de Picasa (gràcies, Màrkus!).

Volem tancar aquesta lectura amb una pregunta que ens agradaria que ens responguéssiu als comentaris: quin és el vostre llibre de fotos de capçalera o bé quin és el que més us ha marcat? Animeu-vos a compartir-ho que de ben segur farem descobertes interessants!

 

Comentaris

Font RSS dels comentaris8 comentaris a “Res com un bon llibre de fotografia”

  1. Els llibres de fotos que més m’agrada revisitar darrerament són els que tinc de Atget, Brassai, Sieff i Doisneau. Quina coincidéncia, surten a la foto! :-D

    Per cert, veig que citeu força llibres de técnica i teoria o crítica fotográfica. Em penso que no és del que tractava l’article ni tampoc el que es preguntava. Vaja, diria jo… ;-) En qualsevol cas, podria ser sintomátic!

  2. Doncs aleshores, fixeu-vos només en la darrera línia del meu comentari anterior… ;-))

  3. […] de llegir l’article Res com un bon llibre de fotografia de la setmana passada, m’ha vingut al cap un seguit de pensaments que miraré de traslladar al […]