avatar

La foto prèvia a la càmera

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sovint es diu que la càmera no fa el fotògraf i és ben cert. O, dit d’una altra manera, no aconseguirem bones fotos només invertint en un bon equipament fotogràfic. A mi m’agrada entendre i ser conscient de la feina prèvia que podem fer abans, fins i tot, d’engegar la càmera, i ho intento transmetre en els cursos de fotografia que faig. Imaginem-nos que tenim només la càmera d’un modest mòbil i hem d’intentar impressionar amb una imatge. Què podem fer per potenciar el resultat? Amb aquest planteig potser s’entén una mica millor on vull anar a parar, però la lliçó que n’hem de treure és que això ho hem de buscar sempre, independentment de l’equip fotogràfic que utilitzem. Anem a veure diferents punts a treballar amb la càmera encara apagada.

Manipulació de la llum

Un altre tòpic, però cert, és la importància que té la llum en la fotografia. Aquesta és una gran aliada a l’hora d’aconseguir el repte que plantejo en aquest article. Una bona llum desbancarà qualsevol foto on no s’hagi cuidat aquest aspecte, i podem aconseguir grans resultats amb petits esforços.

Plantegem-nos si ens convé una llum dura o suau; sovint una bona llum suau destacarà enfront de la llum dura que és més freqüent quan no ens plantegem aquest tema i disparem a la primera de canvi. Aquesta llum suau és fàcil d’aconseguir amb senzills difusors o reflectors casolans. La llum dura emfàtica, però, ens pot ajudar a aconseguir un fort caràcter si potenciem el contrast. Per aprofundir més en aquest tema podeu mirar el meu article Llum dura, llum suau. Podeu afegir-hi la potencialitat d’una Profunditat de camp lumínica adequada amb uns simples desplaçaments d’una font de llum.

Aprofiteu quan trobeu una Il·luminació solar descriptiva idònia o busqueu el moment amb La il·luminació exacte.

I no us perdeu el senzill l’Esquema d’il·luminació – vidre amb fons negre molt fàcil i amb resultats espectaculars!

Composició i endreça

Feu un mínim treball de composició que, a base de pràctica, no us portarà massa temps. Jugueu a Modelar la perspectiva, busqueu o eviteu les Coincidències i obstruccions, i moveu-vos per comprimir, o no, la perspectiva tal i com explico a Focals i visuals. Aparteu de l’escena objectes molestos que sigui fàcil de moure per evitar feina feixuga posteriorment amb photoshop… O afegiu-n’hi d’interessants i poseu ordre per potenciar el contingut.

Buscar un fons adequat

I que el treball compositiu no us faci oblidar l’elecció d’un bon fons que no distregui i ressalti el subjecte principal!

 

Comentaris

No estan permesos els comentaris.