Consulta química

Aquí pots preguntar sobre tècnica fotogràfica o retoc de fotografies, Photoshop, programari lliure i tot allò que t'agradaria saber com fer. Si ja ho saps fer, explica'ns-ho!

Consulta química

EntradaAutor: JordiPM Data: dc. abr. 06, 2011 1:23 am

Una pregunteta per als que no han deixat mai del tot el laboratori...

Tinc ganes de provar de revelar pel·licula, i ja tinc l'equip "físic" per a fer-ho (tanc, ampolla-manxa per al revelador, etc.). Tot i això, vaig ben perdut amb els químics que haig de comprar i, com més busco i investigo, encara més perdut em trobo...

A veure: jo voldria un revelador normal, un bany "de paro" normal, i un fixador normal. Alguna recomanació?

No sé amb quines pel·licules treballaré. Jo diria que "normals" (Ilford FP4 Plus 125 ASA)... :oops:
JordiPM
Amic d'EF

Entrades: 927
Membre des de: dl. gen. 12, 2009 2:20 pm
Ubicació: Cardedeu

Re: Consulta química

EntradaAutor: Pep Data: dc. abr. 06, 2011 6:22 am

Jordi, prova la nova Across de Fuji, que es una passada.

Com a revelador "normal" pots agafar el Rodinal d'Agfa, però em sembla que ara no es fa i en diuen RO9 (no n'estic segur) es una revelador molt versàtil i va be per tot. El bany d'atur, el que hi hagi, no es massa important, es àcid acètic i alguns porten un indicador que es torna de color ( una tonteria), fixador, un de "normal" era el Agfa Agefix, però vaja, que tots van be. Jo al final sempre hi poso unes gotes d'humectant també.

Si vols algun dia quedem i fem "uns laboratoris" m'ho dius i t'ho ensenyo, que jo he de revelar-ne algun també.
http://www.pepminguez.com

Sets, vuits i cartes que no lliguen
Pep
Amic d'EF

Entrades: 5898
Membre des de: dv. març 28, 2008 1:17 pm
Ubicació: Vilassar de Dalt

EntradaAutor: gothalo Data: dc. abr. 06, 2011 9:44 am

ostres, un altre que s'anima amb la pelicula. :)

jo prenc nota del que dieu, i afegeixo una altra pregunta. Quin equip físic mínim es necessita per revelar els negatius?
gothalo
Amic d'EF

Entrades: 1311
Membre des de: dj. nov. 20, 2008 12:34 pm
Ubicació: Vilanova del Camí

EntradaAutor: Pep Data: dc. abr. 06, 2011 11:02 am

Per negatius ben poca cosa. Primer de tot una habitació que no entri gens de llum, (gens vol dir gens), un tanc de revelat amb una o dues espirals, tisores, rellotge, provetes i líquids.

Cal que l'habitació o com a mínim el tanc estigui a una temperatura constant (20º es lo normal), per tant alguna cosa per escalfar, refredar, mantenir...

Em sembla que no em deixo res...

Pep
Amic d'EF

EntradaAutor: gothalo Data: dc. abr. 06, 2011 11:42 am

thanks. hem sembla que a casa meva el més dificil es aconseguir una habitació on no entri gens de llum
gothalo
Amic d'EF

Entrades: 1311
Membre des de: dj. nov. 20, 2008 12:34 pm
Ubicació: Vilanova del Camí

EntradaAutor: Pep Data: dc. abr. 06, 2011 11:52 am

Em deixava el termòmetre.

Home, si reveles de nit es més fàcil d'aconseguir. Ha de ser al lavabo o a la cuina més aviat, ho dic per els líquids més que res.

Pep
Amic d'EF

EntradaAutor: juanlopez4691 Data: dc. abr. 06, 2011 2:20 pm

Si no disposes d'una cambra fosca, com és el meu cas, pots fer servir una bossa per canviar pel·lícules.

De fet, Jo no en tinc ni la bossa. Sempre faig servir un anorak plegat del coll i de la cintura i posat boca abaix. Fico tots els elements dins (rotlles a revelar, tanc de revelat desmuntat i tisores) poso una manta pel damunt, baixo la persiana, fico les mans per les mànigues i a les palpentes carrego l'espiral del tanc i el tanco. Amb paciència i pràctica és més fàcil del que sembla. Sempre penso que m'haig de comprar una bossa d'aquestes, que a eBay se'n troben barates.

Un cop la pel·lícula és al tanc de revelat, ja no hi ha cap problema. Continuo la feina a la pica de la cuina.

Un revelador fàcil de trobar arreu i amb molt bons resultats és el TMAX Dev (el TMAX RS és diferent). I el mateix pel fixador, TMAX. El bany d'atur no és crític, qualsevol va bé; hi ha qui no en gasta i el substitueix per una rentada amb aigua o amb vinagre força diluit (per l'àcid acètic). És pot fer servir amb les pel·lícules Kodak TMAX però també amb Fuji Neopan Acros i va de conya. Si vols consultar els temps de revelat, res millor que The Massive Dev Chart.

Per exemple, aquí tens els temps/temperatura per la Fuji Neopan Across 100 + TMAX Dev.

Revelar negatius BN és més fàcil del que pugui semblar, de debò.
Les coses no són tal com les veus, sinó tal com te les mires.
juanlopez4691
Amic d'EF

Entrades: 3717
Membre des de: dl. feb. 04, 2008 10:17 pm

EntradaAutor: Porre Data: dc. abr. 06, 2011 4:49 pm

Jo tinc una bossa d'aquestes que no faig servir perquè em fa suar molt les mans, imagino que l'anorak amb la manta encara em faria suar més... abans de conençar en el digital ja vaig comprar-me una "Tenda Harrison" que permet que l'aire circuli millor evitant la suor i pots manipular, també a les palpentes, més comodament... clar que jo el feia servir més per carregar els xassís 4x5 i alguna vegada, amb la bossa, em trobava que a la pel.lícula hi havia algun pelet que deixava anar la mateixa bossa. També és important rentar-se bé les mans amb un bon sabó que et tregui tot el greix natural que puguis tenir...

Pels que tenu iPhone, hi ha l'aplicació DevChart que és una passada per marcar-te el ritme de revelat i tots els temps necessaris. Jo faig servir el revelador T-MAX i tinc una ampolla de R09 (sí que és el rodinal) per encetar. Per calcular el temps de revelat faig servir la prova de la gota i sempre em dona uns bons resultats. Per a fer la prova de la gota cal dipositar una gota del revelador en un troç de la mateixa pel.lícula que revelaràs i s'ha de calculat el temps que passa entre que cau la gota, la pel.licula es torna clara, torna a recuperar el to original i comença a enfosquir-se, en aquest punt cal parar el cronòmetre i dividir el temps entre 4. El resultat serà el temps final de revelat. Aquesta prova es fa a plena llum... i ésvàlida per pel.lícules que no tens el full de revelat, per líquids usats i per temperatures no controlades, encara que convé no passar dels 24º...

Quan la processadora rotativa Jobo amb control de temperatura em funcioni del tot, vull provar de revelar E-6 i C-41 (diapositiva i negatiu color) ja ho veurem!!
Porre
Amic d'EF

Entrades: 2468
Membre des de: dl. juny 30, 2008 11:45 pm
Ubicació: Cervera (La Segarra)

EntradaAutor: Artemi Data: dc. abr. 06, 2011 5:03 pm

Jordi, jo també tinc una bossa amb mànigues,la feia servir per carregar els xassis. Jo no la penso fer servir mes, per tant si tu de veritat la has de fer servir, es teva, només estaria el problema de recollir-la tu o algun company.
Salut i bones revelades.
artemibell.blogspot.com

"No es pren una fotografia, es fa!" (Ansel Adams)
Artemi

Entrades: 361
Membre des de: ds. gen. 29, 2011 10:34 am
Ubicació: Espolla

EntradaAutor: JordiPM Data: dj. abr. 07, 2011 12:13 am

Pep ha escrit:Com a revelador "normal" pots agafar el Rodinal d'Agfa, però em sembla que ara no es fa i en diuen RO9 (no n'estic segur) es una revelador molt versàtil i va be per tot.

juanlopez4691 ha escrit:Un revelador fàcil de trobar arreu i amb molt bons resultats és el TMAX Dev (el TMAX RS és diferent). I el mateix pel fixador, TMAX.

Apuntat. Merci! :D

juanlopez4691 ha escrit:Si vols consultar els temps de revelat, res millor que The Massive Dev Chart.

Que bo! Genial! He comprovat les dades amb la carta de la web d'Ilford, i coincideixen: http://www.ilfordphoto.com/download.asp ... 122447.pdf

Porre ha escrit:Per calcular el temps de revelat faig servir la prova de la gota i sempre em dona uns bons resultats. Per a fer la prova de la gota cal dipositar una gota del revelador en un troç de la mateixa pel.lícula que revelaràs i s'ha de calculat el temps que passa entre que cau la gota, la pel.licula es torna clara, torna a recuperar el to original i comença a enfosquir-se, en aquest punt cal parar el cronòmetre i dividir el temps entre 4. El resultat serà el temps final de revelat.

Ostres, no ho havia sentit mai! Si és que no hi ha com saber-ne...!

Porre ha escrit:Quan la processadora rotativa Jobo amb control de temperatura em funcioni del tot, vull provar de revelar E-6 i C-41 (diapositiva i negatiu color) ja ho veurem!!

:shock: :shock: :shock:

Artemi ha escrit:Jordi, jo també tinc una bossa amb mànigues,la feia servir per carregar els xassis. Jo no la penso fer servir mes, per tant si tu de veritat la has de fer servir, es teva, només estaria el problema de recollir-la tu o algun company.
Salut i bones revelades.

Merci! Em sembla, però, que és en Gothalo qui la necessita més que no pas jo (nit+lavabo+tovallola al terra de la porta serà suficient).

Pep ha escrit:Si vols algun dia quedem i fem "uns laboratoris" m'ho dius i t'ho ensenyo, que jo he de revelar-ne algun també.

Ah! No m'estaria gens malament! Ara em vénen uns caps de setmana un pèl liats, però podríem posar una data!

Ei, moltes gràcies a tots! :D
JordiPM
Amic d'EF

Entrades: 927
Membre des de: dl. gen. 12, 2009 2:20 pm
Ubicació: Cardedeu

Següent

Torna a: Això com es fa?

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant