En fotografia nocturna a la ciutat fer un balanç de blancs correcte és força complexe. El motiu, la quantitat de fonts de llum diferents que hi ha que fa que convisquin diverses temperatures de color (fanals de vapor de sodi, florescents, leds, semàfors…).
No hi ha cap recepta màgica per fer un balanç correcte, i segurament és bo que no hi sigui; sinó que tot dependrà del teu criteri i el teu gust.
El què jo acostumo a fer és fer un balanç de blancs personalitzat utilitzant una carta gris.
Tingues en compte però, que qualsevol decisió que prenguis alterarà la resta de l’escena. És a dir, si estic en un carrer amb fanals de vapor de sodi i aparadors i faig el balanç de blancs sota un fanal, aconseguiré que tot el què estigui sota la influència dels fanals no tingui la dominant grogosa i els blancs es vegin bé, però a la contra canviaré la dominant dels llums dels aparadors, que si no recordo malament es veuran verdosos, i de la resta de fonts de llum de l’escena. I, evidentment, a la inversa.
Què és el més correcte? El què més t’agradi. Tu has de decidir què prioritzes a cada escena.
Així que sempre hauràs de prendre una decisió
in situ, depenent de l’escena i del resultat que vulguis obtenir.
Si no vols fer servir el balanç de blancs personalitzat, pots ajustar-lo via graus kelvin (per internet hi ha quadres de la temperatura de color dels diferents tipus de llum) o bé modificar-lo
a posteriori mitjançant l’eina de balanç de blancs de Camera Raw, Lightroom, Aperture o el programa que utilitzis per processar els RAW.
Això sí, jo sóc del parer que l’escena s’ha de mirar d’acabar el màxim possible al mateix lloc, així que et recomano fer-ho en el moment de prendre la foto.
Quant a les fotos que has publicat, la segona la veig correcta, amb la típica dominant taronjosa d’aquests fanals, però que no em molesta gens.
La primera però, la veig insípida. Com si haguessis volgut corregir el balanç de blancs i t’haguessis quedat a mitges. Si vols aconseguir que les parts de ciment quedin blanques és ben senzill, en el programa que utilitzis agafa el tèrmometre del balanç de blancs i clica sobre el ciment, i després juga amb els selectors de temperatura i matís per ajustar-ho com a tu t’agradi. Al contrari, també podries reforçar la dominant taronja i tampoc no quedaria malament.
Tot i ser un jpg i no un raw, m’he permès la llicència d’agafar la teva foto i ajustar el balanç de blancs com a mi m’agradaria. Si et molesta la trec. Ho he fet en 15 segons, així que no m’hi he mirat massa, només com a exemple.
PS. Déu n'hi do el rotllo que he cardat. I em queda el dubte de si he respost el què volies o bé me n'he anat de l'olla.