Hola,
Una qüestió que em rondava pel cap, i m'atabalava, quan vaig començar a interesar-me per la fotografia nocturna és LA HIPERFOCAL. En la fotografia analògica, quan aplicava la fórmula del càlcul de la hiperfocal o quan usaba les marques pertinents de l’objectiu no tenia mai una sensació real de foco a l’infinit. En digital la cosa se m’acctentúa. Pel fet que resulta més fàcil comparar els resultats entre dues fotografies via Lightroom, per exemple, crec que podem afinar més tots els tests que vulgem fer a les nostres imatges.
Si faig una foto enfocada a infinit i una altra a la hiperfocal aplicant un cercle de confusió (CdC) de 0,030, no veig l’infinit igualment enfocat (segons http://www.dofmaster.com 0,030 és el CdC que correspon a la D700 de Nikon. Per la D300/D200 li dona una valor de 0,020. Ho podeu consultar a http://www.dofmaster.com/digital_coc.html). Aleshores he fet un “treball de camp” no sé si massa ortodoxe: He anat fent diferents preses canviant la posició del focus de la lent (poc a poc partint de la hiperfocal "tècnica") fins que una de les imatges tenia una definició a l’infinit molt semblant a la que havia enfocat expressament a l’infinit. Aquesta posició del focus és la hiperfocal “a vista”. Després de aplicar la fórmula de la hiperfocal a la inversa per tal de trobar el CdC que genera aquesta “hiperfocal visual” m’ha donat un resultat de 0,0153. Així, doncs, segons l’establert en gairebé totes les taules de hiperfocal, amb el 14mm a f/8 a la D700 la hiperfocal seria 0,83m, però si aplico el CdC calculat a ull la hiperfocal resultant seria 1,6m. La diferencia és poca (o molta), gairebé 80cm però en el meu cas passo de tenir un infinit a foco a no tenir-lo enfocat. He aplicat el mateix CdC en altres condicions de focal i diafragma i el resultat ha estat satisfactori. Potser es podria afinar més cientificament, ja que l'únic jutge és la meva visió i un metre per mesurar la distància real d'un objecte a la càmera perquè és francament complicat ajustar el focus de l'objectiu exactament a 1,6m.
M’he adonat que molta gent te “neguit” per tenir una taula de hiperfocals. Penso que, a la pràctica, és una nosa més que portem a sobre ja que és molt més senzil aprendre’s la fòrmula per calcular-la:
H= Hiperfocal
DF: Distància Focal
f= Número f
CdC = Cercle de Confusió
H= (DF x DF)/(f x CdC)
Hiperfocal és igual a la distància focal al quadrat dividit pel número f multiplicat pel cercle de confusió. Aquesta fórmula és molt sezilla d’incorporar-la al nostre cervell i amb la calculadora del telèfon mòbil és ben fácil calcular la hiperfocal sense haver de tenir totes les taules per totes les focals i tots el diafragmes... però en fi, cadascú és lliure d’omplir el seu cervell del que cregui més oportú, faltaria més!
De totes maneres, sí que voldria fer una pregunta a l’aire: No creieu que el CdC que ens han donat sempre en tots els tractats de fotografia per diferents formats, és massa generós? Quan feia fotografia amb càmeres tècniques 9x12 i feia càlculs tan a nivell d’hiperfocal com de profunditat de camp no sempre em quedava enfocat el que jo volia i havia de tancar un f més, per exemple... tret de que caigués sempre en un error sistemàtic, clar!
Salut!