En el llibre defensa que, en digital, l'únic indicatiu vàlit per valorar l'exposició d'una fotografia és l'histograma ja que els fotòmetres (els de ma i els de les càmeres) es regeixen per la mesura de la reflexió al 18% del gris neutre i que això només te sentit al treballar en pel.lícula degut al seu comportament amb la llum. Els sensors digitals tenen un comportament diferent i, per tant, les pautes de medició de la llum hauria de ser diferent, també.
Malgrat que el llibre comenta el procés de revelat amb el ACR (Adobe camara RAW) no deixa de fer referències al seu programa preferit que és el Capture One, fins el punt que m'he decidit de baixar-lo en periòde de proves i comprovar les seves excel.lencies. Després d'experimentar amb una foto que ja vaig penjar al fòrum, m'han començat a venir força dubtes sobre la teoria del a Temperatura de Color relacionant el que seria un Termocolorímetre amb un fotòmetre (vull dir en el fet que estiguin preparats per treballar en pel.lícula i no pas en sensors digitals).
Penso que en digital, a la temperatura de color "coneguda" d'una font de llum, se li ha d'aplicar una mena de correctiu en funció de com interpreta els colors el sensor de la nostra càmera. Si no, com s'entén que el preajustament de "llum de dia" de la meva Nikon D700 té una temperatura de color d'uns 4950K amb un matís de -4,5, quan sabem que la temperatura de color de la llum del sol és entre 5200K i 5600K? Com s'entén que el preajustament de "llum de dia" de les càmeres de video professionals era de 5600K i des de que hi ha l'HD l'han pujat a 6400K? Intuiexo que tot és questió de la gestió del color i el perfilat de les càmeres, però jo ho trobo desconcertant perquè aleshores deixen de tenir sentit, per exemple, els filtres conversors de temperatura de color, però clar, aquests filtres s'utilitzen més en el treball en pel.lícula que sembla "més estable" encara que ja coneixem les "petites dominants" que generava cada pel.lícula.
Però el problema no és només en la captura, si no també en el revelat. Aquí us poso la mateixa fotografia revelada amb el Capture One, el Capture NX (Nikon) i el Lightroom. En totes he fet l'equilibri de blancs al mateix lloc, en una part de la zona en ombra de la casa blanca (per a obtenir un color més càlid per reforçar el moment del dia). El CO em dona uns valors de 7006K amb un matís de -4,3 mentre que el LR 6450K amb un matís de -2. El NX, quan fas cerques el "punt gris" no et dona els valors de la Temperatura de Color (o no els he sabut veure). Aleshores em pregunto com pot haver tanta diferència de valors de la TC en diferents softwares per a una mateixa presa?
Tot això em fa pensar que quan definim la Temperatura de Color només en funció de la font de llum, ens quedem una mica curts... com ho veieu?

El revelat neutre és amb tots els valors a 0 i la corba de nivells només és per aixecar el contrast, sense alterar els colors de cada original.